Mye av arbeidet gjelder belysning. På brua blir det 1 800 meter kabelbru og 50 lyspunkter. Dessuten skal det monteres vindvarslingsanlegg. Under kjørebanen skal det monteres seilingslys for skipsfarten, og på tårntoppene skal det være varsellys for luftfarten.
På sørsiden av brua (Narvik-siden) blir det 1,4 km tilstøtende veg. I den strekningen inngår en 270 meter lang tunnel. På nordsiden blir det 3,5 km tilstøtende veg, inkludert en 330 meter lang tunnel.
I tunnelene skal det monteres 300 lysarmaturer, i dagen blir det 130 lyspunkter.
Både i tunnelene, på veg i dagen, på brua og i sprede- og forankringskamrene skal det monteres SRO-anlegg.
Brua og tunnelene skal utstyres med nødstrømanlegg. Oppdraget omfatter også fordelingstavler i tunnelene og variable trafikkskilt på vegene i dagen.
I sprede- og forankringskamrene skal det monteres belysning og 600 meter kabelbru/armaturskinner.
Norconsult har prosjektert elektroanlegget på vegene og i tunnelene, Cowi har hatt samme jobb på bruene.
Hålogalandsbrua er planlagt åpnet sommeren 2017. Da mister den svingete og dårlige vegen rundt Rombaken sin europavegstatus, og E6 blir 18 km kortere enn nå.