Den nye strekningen blir 16,6 km lang. Her inngår den 2,8 km Rallerudtunnelen, den 3,7 km lange Ørgenviktunnelen og en 160 meter lang miljøtunnel.
Entreprisen omfatter levering og montering av alt elektro- og SRO-utstyr i tunnelene, bortsett fra vifter og armaturer med lyskilder. Levering av disse er satt bort på egne entrepriser, men monteringen er med i jobben som er ute nå.
Det blir en omfattende jobb. Den som får kontrakten skal levere og montere 114 km kraftkabler, 31 km fiberkabler og 23 km signalkabler. Videre omfatter entreprisen 10 hovedfordelinger, 10 UPS-anlegg, 55 nødstasjoner, 12 skiltstyreskap, 77 SRO-sentraler og 92 overvåkingskameraer, pluss elektriske installasjoner i 10 tekniske bygg.
1. august skal det være klart for elektroarbeid i dagen. 1. september skal det også være klart i Rallerudtunnelen og 15. oktober i Ørgenviktunnelen.
Jobben må være fullført i midten av mai 2014. Måneden etter blir den nye riksveg 7 åpnet. Da blir vegen 20 km kortere enn i dag.
Prosjekteringen av elektro- og SRO-utstyret er utført av Norconsult.
Billedtekst:
De to lange tunnelene er markert med røde, stiplete linjer. De som vil installere elektro- og SRO-utstyr i dem, må gi anbud innen 14. mai. (Ill.: Statens vegvesen)