Vegvesenet har også utlyst drift og vedlikehold av andre elektriske anlegg enn veglys i Vest-Agder. Fristen for den jobben er satt til 11. februar.
Alle oppdragene gjelder anlegg langs riks- og fylkesveger i de to fylkene. De som får kontraktene skal blant annet kontrollere og teste anleggene, utføre reparasjoner og skifte ut objekter når det er nødvendig.
28 tunneler
I Vest-Agder omfatter oppdraget 7 200 veglys, 250 fordelingsskap og 5 belysningsanlegg på kaier. Kontrakten skal gjelde fra 1. september neste år. Fram til da er det Traftec som har ansvaret for disse anleggene. Kontraktsummen var opprinnelig på vel 12 millioner kroner. Den som får neste kontrakt, får flere oppgaver.
Den andre elektrojobben i Vest-Agder omfatter blant annet drift og vedlikehold av de elektriske anleggene i 28 tunneler, 22 trafikklysanlegg, 75 trafikktellepunkt, 14 bruer/kaier med elektriske anlegg og 9 ITV-kameraer.
Nå er det Otera som har denne kontrakten. Den er på vel 20 millioner kroner. I motsetning til de nye kontraktene gjelder den bare i fire år.
Ikke OPS
De to oppdragene i Vest-Agder omfatter alle riks- og fylkesveger i fylket, bortsett fra strekningen Handeland-Feda på E39, som inngår i OPS-prosjektet Lyngdal-Flekkefjord. En kort bit av E18 som inngår i OPS-prosjektet Kristiansand-Grimstad, inngår heller ikke oppdragene.
Oppdraget i Vestfold omfatter drift og vedlikehold av 12 800 veglys og 400 fordelingsskap. Disse befinner seg på alle riks- og fylkesveger i fylket pluss en kort bit av E18 i Telemark. Den går mellom Langangen og fylkesgrensen mot Vestfold.
Inntil videre er det Skagerak Elektro som har kontrakten i Vestfold. Den har en verdi på 20,6 millioner kroner.
Byggherren har opsjon på å forlenge hver av de tre kontraktene med et år.