Det samlede salget av forbrukerelektronikk i 2007 viser en økning på 9,5 prosent fra 2006. I rene penger vil det si en økning fra 28,4 milliarder til 31,1 milliarder kroner.
Og et forbruk på nesten 7.000 kroner per innbygger.
Overrasket
– Vi er vant til høye omsetningstall, men er likevel overrasket over den sterke veksten fra 2006, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.
Salget av mobiltelefoner økte mest med 15 prosent, mens omsetningen av lyd, bilde og multimedia steg med 12 prosent. Elektriske husholdningsapparater steg med 9 prosent.
Kameramobiler selger best
I løpet av 2007 ble det solgt 2,3 millioner mobiltelefoner i Norge. Verdien av selve salget før subsidier fra operatørene var på 5,5 milliarder kroner.
En tredel av dette salget var 3G-telefoner for UTMS-nettet. De er tilknyttet et mobiltelefonnett med stor datakapasitet, og kan brukes til overføring av video og tilgang til multimedietjenester.
Hele 93 prosent av solgte mobiler i fjor hadde kamera. Det er fire ganger omsetningen av ordinære stillbildekameraer.
Alle vil ha flatskjerm
Totalomsetningen av lyd, bilde og multimedia var 11,964 milliarder kroner i 2007. Av dette utgjør verdien av TV-salget 6,141 milliarder kroner, som tilsvarer et salg på 650.000 apparater. En salgsøkning fra 2006 på hele 27,5 prosent.
Spesielt flat-TV-salget eksploderte i fjor. I 2006 ble det solgt 250.000 apparater, et salg som økte med 111 prosent til 527.000 apparater i 2007.
Rør-TV på vei ut
Nesten alle solgte TV-er har vært HD-readyskjermer. Omsetningen av plasmaskjermer har vært stabilt på 98.000 enheter fra 2006.
Bransjens prognosegruppe venter fortsatt vekst av LCD, mens salget av plasma ventes å fortsatt ligge stabilt, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Rør-TV begynner derimot å bli et fortidsfenomen. I fjor ble det solgt bare 25.000 enheter.
(©NTB)