14 mennesker er så langt funnet omkommet og opptil 50 skadd etter at to vogner av et godstog lastet med gasstanker sporet av og eksploderte nord i Italia natt til i går, skriver Skynews.
Ulykken skjedde i den italienske byen Viareggio i Toscana like over midnatt, kort tid etter at toget hadde passert Viareggio-stasjon.
Over 1000 mennesker har blitt evakuert. Flere bygninger har falt sammen.
Dårlig sikkerhet
– Flaskegass i gamle godsvogner triller konstant rundt på europeiske skinner, sier kjemi- ingeniør og risikoekspert i COWI, Frank Huess Hedlund til danske Ingeniøren.
Han har undersøkt en rekke togkatastrofer både i Europa og USA, hvor farlig gods har vært involvert.
– Denne ulykken bærer helt klart en signatur av å være en ulykke med flytende gass – det kan være propan eller butan. Denne type gass transporteres under trykk, og når en trykktank svikter, kommer det en trykkbølge, som rett og slett har fått omliggende hus til å styrte. Det etterfølges av en gigantisk ildkule, som kan ha en diameter på flere hundre meter, sier han.
Strengere i USA
Den danske eksperten mener at denne ulykken trolig kunne vært unngått hvis europeiske godsvogner hadde kjørt etter de samme reglene som de gjør i USA.
I 1970 raserte en godstankvogn fylt med propan det meste av Crescent City i staten Illinois i USA.
Det fikk ifølge Huess Hedlund de amerikanske myndigheter til å stramme opp regelverket for transport av farlig gods.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Blant annet stilles det krav om at vogner som frakter farlige kjemikalier skal isoleres og det skal monteres en sikkerhetsventil.
Huess Hedlund er overbevist om at katastrofens omfang i Italia kunne vært redusert hvis vognene hadde vært bedre isolert.
Har lært i Norge
I 200 holdt togulykken på Lillestrøm hele Norge i åndeløs spenning mens propan fra et brennende tog truet med å ødelegge store deler av Lillestrøm. Heldigvis fikk man kontroll over utslippene av propangass.
I en etterfølgende rapport ble det anbefalt at det på europeisk plan ble tatt initiativ til å stramme opp sikkerheten, men det har ennå ikke skjedd. en i Norge er det slutt på slik transport:
– I Norge transporterer vi ikke lenger hele vogner med propangass. Det skjer i så fall i containervogner med sammensatt gods, hvor gassen utgjør mellom fem og ti prosent av godssammensetningen, forsikrer leder i Lokomotivmannsforbundet, Øystein Aslaksen til Teknisk Ukeblad.
Han viser til at gass i dag hovedsakelig fraktes med skip i Norge. Men slik er det ikke alle steder i Europa.
– Det er avhengig av infrastrukturen. Noen steder går gass i pipeline, andre steder fraktes den med tog eller skip. Hvis det skjer en kollisjon med propan er det dramatisk uansett om det er tog eller biltransport.