I utgangspunktet har de utslippsfrie flyene hatt begrenset passasjerkapasitet, men nå er flere modeller på gang som kan erstatte konvensjonelle fly på innenlandsruter. Et eksempel er Zeroavias hydrogendrevne fly, som skal ta 76 passasjerer og er beregnet på testflyvninger i 2023.
Testene starter i 2023
Nå får Zeroavia konkurranse fra Wright Electric, som presenterer sitt nye prosjekt. Det er et elektrisk fly med plass til 100 passasjerer – og også her er de innledende flytestene planlagt i 2023. Det skriver Wright Electric i en pressemelding.
Spirit-modellen skal ha en flytid på én time. Plattformen er basert på British Aerospace BAE 146. Wrights versjon får fire elektriske motorer som hver leverer 2 MW, tilsvarende 2.682 hestekrefter.
Fem år fram i tid
De første testene vil imidlertid være med en elektrisk motor, etterfulgt av to motorer i 2024 – og en helelektrisk versjon med fire elektriske motorer vil ikke fly før i 2026.
Wrights elektriske motorer har en spesifikk effekt på 10 kW/kg ifølge selskapet. Wrights vekselrettere, med høy effekttetthet, kan integreres med motoren og dens kjølesystem.
Tidligere har Wright Electric flagget planene for modellen Wright 1, et fly med plass til 186 passasjerer og en rekkevidde på 128 mil. Versjonen skal få ti motorer, hver med en kapasitet på 2 MW. Den yter totalt 20 MW, som kan sammenlignes med kraften til Airbus A320.
Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.
Batteribranner vekker bekymring – hva er egentlig sant?