En avansert skanner som kalles Tina, er under utvikling i England og Frankrike. Dagens kontrollmetoder er - ifølge doktor Peter Choi ved Imperial College i London, i altfor stor grad basert på at røntgenapparater skal inspisere så mye som 1000 bagasjeenheter per fly.
Det forbyr seg selv om trafikken skal flyte sånn noenlunde. Dessuten ser ikke dagens maskiner forskjell på for eksempel lær, plast, eksplosiver og tørket kjøtt.
Tina (Tomographic Interrogation, Neutron Activation) er derimot basert på en teknikk utviklet av det europeiske kjerneforskningssentret Cern i Geneve. Maskinen sender raske pulser av nøytroner inn i bagasjen.
Nøytronene flyr rett gjennom objektene og produserer gjenkjennbare mønstre av gammastråler, alt etter hvilke stoff (atom-sammensetninger) nøytronene treffer.
Metoden videreutvikles ved Ecole Polytechnique Palaiseau i Paris. De første maskinene er under bygging for Aeroport de Paris og for John Caunt Scientific Ltd. i Oxford.