Folk slenger fra seg elsparkesykler midt på fortauet der folk skal gå. Det må utleierne rydde opp i, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Han ber utleieselskapene rydde opp i parkeringsproblemene og foreslå løsninger som gjør bruken av elsparkesykler tryggere. Hvis ikke de bidrar selv, åpner han for å regulere bransjen strengere.
– Elsparkesyklene gir et etterspurt tilbud til veldig mange forbrukere, noe jeg i utgangspunktet synes er bra, sier Dale til NTB. Men det er altså negative konsekvenser av det nye framkomstmiddelet, vedgår han.
Ikke alle som bruker elsparkesykler, følger trafikkreglene. De kjører i stor fart innimellom fotgjengere og er til fare både for seg selv og andre. Og mange setter fra seg sykkelen midt på fortauet, i stedet for å parkere dem ute av veien for folk flest.
Mandag innkalte Dale utleierne for å be dem rydde opp.
– Vi har regler for elsparkesykkel på samme måte som for sykkel. Men parkeringen har vi ikke noen veldig god regulering på, vedgår han.
– Vi håper vi skal få til en frivillig, god nok ordning mellom aktørene og kommunen, sier han, uten at han vil foreslå noen løsning.
![I sentrum av San Francisco er de fleste elsparkesyklene låst fast til stativer.](https://images.gfx.no/130x87/2500/2500749/IMG_1298.jpg)
Så enkelt fikk de orden på elsparkesyklene i San Francisco
Kan bli kommunal regulering
Hvis ikke bransjen ordner opp selv, vil Dale vurdere å gi kommunen større muligheter til å lage regler for parkering og soner der elsparkesyklene må kjøre saktere. Utleierne har ved hjelp av GPS-teknologi mulighet til å sette ned farten på syklene i enkelte områder.
Lovlig maksfart for elsparkesykler er 20 kilometer i timen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dale forteller at kommunene ikke har mulighet til å nekte selskaper å starte sparkesykkelutleie hvor de vil. Det
er altså ikke mulig for politikerne i byene å begrense omfanget av elsykkelutleie der, selv om sentrum fylles opp av de små kjøretøyene.
– Men de har anledning til å begrense bruken av kommunens areal, som vi har sett at Trondheim har gjort, poengterer Dale.
Dersom kommunen setter ned foten, må i så fall utleierne skaffe seg tilgang til private områder for å parkere syklene.
Ønsker lokal regulering
Zvipp-gründer Andreas Strømsheim-Aamodt mener et av problemene er at det er blitt altfor mange elsparkesykler noen steder.
– Når du har sju utleiere, og alle skal ha sykkelen sin tilgjengelig på hvert gatehjørne, da blir det veldig mange sykler, sier han til NTB.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Han mener kommunene må få mulighet til å regulere bransjen lokalt og viser til Zvipps erfaringer fra Drammen og Molde. Der har de hatt tett kontakt med kommunen, ifølge Strømsheim-Aamodt.
Han er også åpen for å ha faste parkeringsplasser i områdene hvor det er mest folk, for eksempel i sentrum.
Men Lars-Christian Grødem-Olsen, som er daglig leder for konkurrenten Tier i Oslo, er uenig.
– Det tar jo bort noe av samfunnsnytten med elsparkesykler, at du kan komme deg fra der du faktisk er, til dit du vil reise. Vi håper at vi slipper å få en sånn løsning, sier han.
– Her kommer vi med et transporttilbud som du ikke engang trenger å subsidiere, da syns vi det er best å finne løsninger for å få fri flyt, mener han.
![Første del av kongeskipet Vasas nye kjølstøtte settes sammen. Dagens 17 utvendige støtter erstattes av 27 spesialdesignede vugger bygget i stål. Årsaken til endringen er at skipets skjøre trevirke risikerer å synke inn i skroget over tid. Takket være innebygde måleinstrumenter vil man også kunne måle vekten på skipet etter skiftet.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843203/NTB_K0Y4ateOmUQ.jpg)
Vasaskipet synker igjen – reddes med nye støttevegger