Elektriske drosjer er ikke et helt uvanlig syn i de store byene, og nå åpnes den første hurtigladeren utelukkende reservert drosjebiler i Oslo.
For en drosjeeier kan elbil være et interessant alternativ. Det gir en bratt reduksjon i drivstoffutgifter sammenlignet med en hvilken som helst konvensjonell diesel- eller bensinbil.
I dette regnestykket må imidlertid også dødtid tas med. Om eldrosjen bruker lang tid på å lade, enten fordi det er kø ved en hurtiglader, eller det ikke er hurtiglading tilgjengelig, går potensiell inntekt tapt.
Den nye hurtigladestasjonen på Bryn, som er landets første i sitt slag, skal legge til rette for at flere drosjeeiere velger elbil neste gang nytt kjøretøy skal kjøpes inn.
- Har solgt drøssevis av motorer med både bensin- og elmotor: Men ingen bruker bensin-delen
Støtter alle elbiler
Laderen driftes av Fortum, og støtter CCS- og Chademo-standardene. Dermed er i praksis alle aktuelle elbiler sikret tilgang. De fleste eldrosjene i hovedstaden er imidlertid Tesla-er, og må i tilfelle utstyres med en Chademo-adapter for å dra nytte av tilbudet.
Ladestasjonen er et samarbeid mellom Oslo kommune, Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag og Fortum. Laderen er finansiert av Oslo kommune og Fortum.
I en pressemelding sier Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen, at flere hurtigladere er viktig for profesjonell bruk av elbiler innen drosjevirksomhet og varedistribusjon. Hun kaller laderen et viktig element i å redusere klimagassutslipp og bekjempe lokal forurensing.
Det nye ladestedet har til sammen tre ladere, men bare én av disse er reservert drosjer. Om behovet melder seg, kan de andre laderne også reserveres drosjer.
Flere ladestasjoner er underveis, og Skøyen ser ut til å få neste lokasjon.
Stort sett Tesla
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier til Teknisk Ukeblad at selv om de rundt ti eldrosjene i Oslo i hovedsak er Tesla-er, er det flere drosjeeiere som nå vurderer «vanlige» elbiler til reserveløyver, som kan brukes til bestemte oppdrag.
– Det er ikke veldig mange biler som egner seg som drosje i dag, men det kommer til å endre seg veldig raskt. Mye av kjøringen i Oslo er innenfor Ring 3, sier Bu, og legger til at det er opp til taxisentralene å lage gode ordninger for å få dette til å fungere i praksis.
Positive virkemidler
Hun mener det er viktig at de positive virkemidlene kommer på plass før man eventuelt begynner å stille krav om utslippsfrie drosjer.
Hun forteller at flere kunder spesifikt ønsker elbil når de bestiller drosje i dag. Med flere eldrosjer, kan de kapre disse kundene, og ikke minst ha en viss slagkraft mot Uber, som lar kunder bestille elbil.
– Det er viktig at bransjen legger til rette for at folk kan bestille eltaxi. Bransjen må omfavne muligheten, sier Bu.
Lokalforeninger andre steder i landet jobber med lignende initiativer. Men foreningen har først og fremst jobbet med Oslo.
Hun sier at temaet ble satt på dagsorden etter et møte for halvannet år siden. Siden da har det vært stor velvilje fra politikerne.
– Elbilforeningen ønsker å gi ros til Oslo kommune som igjen befester sin stilling som verdens elbilhovedstad. Det er bra at taxibransjen er med og jobber frem dette. Det har gått litt tregt, men nå begynner det å løsne, sier Bu.
- Les flere saker om elbil.