INDUSTRI

– En anstrengt situasjon

FREMOVER: Prosjektleder Odd Myklebust i Arena Bil understreker at det er viktig å tenke langsiktig også i disse tider.
FREMOVER: Prosjektleder Odd Myklebust i Arena Bil understreker at det er viktig å tenke langsiktig også i disse tider. Bilde: Sintef
Camilla Aadland
26. jan. 2009 - 07:26

Myklebust legger ikke skjul på at den norske bildelsindustrien opplever en svært anstrengt situasjon, og viser til Fundo Wheels som et eksempel på hvor galt det kan gå.

– Fundo fikk ikke den nye hybridfelgen inn i markedet. For de andre leverandørene handler det om en reduksjon i ordrer i forhold til produsert volum, sier han.

Må tenke fremover

Forrige uke ble Fundo slått konkurs, og bedriften har nå en måned på seg til å finne nye eiere. Casting Technologies i Farsund, som produserer bildeler til blant annet til Porsche og BMW, henger også i en tynn tråd. For de andre bildelsprodusentene er det snakk om oppsigelser og permitteringer.

– Det som er viktig nå er at bedriftene kommer seg gjennom den akutte krisen. Men skal vi ha en levedyktig og god norsk bilindustri, er det viktig å satse og være med på utviklingen av nye bilmodeller i EU. Norge har teknologi til å være med på dette, sier Myklebust.

Han innser at det er en utfordring å tenke langsiktig gjennom krisen, samtidig som likviditeten er truet.

Les også: Fundo er konkurs

Avhengig av GM

Norsk bilindustri er avhengig av globale bilprodusenter. Flere av disse, som GM, Ford og Chrysler, sliter, og har måttet få hjelp fra den amerikanske regjeringen for å overleve.

– Går disse selskapene konkurs, er det masse underleverandører i verden som forsvinner. For Raufoss Technology (RT), som er så avhengige av GM, er det ikke vanskelig å si hva som skjer med dem om GM blir lagt ned. På den annen side, dersom GM går videre, er de avhengig av deler fra RT. En rekke av modellene deres kan ikke produseres uten teknologi fra RT. Det er en avhengighet mellom bilprodusent og underleverandør som er både en styrke og svakhet, avhengig av hva som skjer, sier Myklebust.

Miljø og sikkerhet

Han viser til at den norske industrien er god på lettvektsmetaller, som har en positiv miljøeffekt på bil.

– Vi kan være med når miljø og sikkerhet kommer enda sterkere i fokus. Det er derfor viktig å komme med på prosjekter som former de nye bilmodellene, og vi trenger både offentlig og privat finansiering. Det vil ikke bli slutt på å produsere biler i verden, sier prosjektlederen.

Les også: Raufoss utvider fabrikken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.