24 prosent av alle som vurderer å kjøpe bil, svarer at det er mindre aktuelt med elbil hvis regjeringens forslag om å droppe momsfritak får gjennomslag.
Det kommer fram i en undersøkelse Opinion har gjennomført for Elbilforeningen.
Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett at man i 2023 innfører full moms på elbil og kompenserer momskostnaden for bilens pris opptil 500.000 kroner gjennom en støtteordning.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Elbilforeningen mener resultatet av spørreundersøkelsen er en advarsel til politikerne.
− Bilkjøpere påvirkes av hvordan man innretter kjøpsavgiftene på bil, og elbilsatsingen går ikke av seg selv, sier generalsekretær Christina Bu.
80 prosent av alle nye biler i 2021 var en elbil. Elbilforeningen erkjenner at det er på tide å fase inn moms, men mener at en subsidieordning vil være lite bærekraftig og sårbar for rask og uforutsigbar nedtrapping i årene som kommer.
Foreningen ønsker heller en gradvis innfasing av moms på elbiler fra 2023.
Dette kan enten skje ved å fase inn moms på de dyreste elbilene, eller å fase inn en flat lav momssats på alle elbiler på maksimalt 5 prosent, foreslår Bu.
![Profitt på subsidier ved eksport av elektriske varebiler kan spre seg til elbiler, advarte Transportøkonomisk institutt. Nå korrigeres utsagnet.](https://images.gfx.no/130x87/2727/2727653/PS_NTB_7IGYxYM5N8U.jpg)
Trekker tilbake påstand om at 1 av 5 elvarebiler eksporteres til utlandet