FERGER

En av landets tøffeste fergestrekninger blir utslippsfri

Bognes-Lødingen får elektriske ferger. I dag ble kontrakten signert.

Fergesambandet mellom Bognes (bildet) og Lødingen skal drives med nullutslippsteknologi.
Fergesambandet mellom Bognes (bildet) og Lødingen skal drives med nullutslippsteknologi. Foto: Statens vegvesen
18. nov. 2021 - 13:56

Statens vegvesen og Torghatten Nord underskrev i dag kontrakten på 1,6 milliarder kroner. Kontrakten gjelder i ti år fra 1. januar 2024.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Innkjøpsmakt til omstilling

– Det er ikke lenge siden mange ville sagt at det ikke var mulig å drifte elektrisk ferge på en så lang og krevende strekning, men nå gjør vi det! Det grønne skiftet i fergedriften er et resultat av at Statens vegvesen bruker sin innkjøpsmakt, samtidig som rederiene tar utfordringene, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen i en pressemelding.

Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo (til venstre) i Statens vegvesen signerte kontrakten sammen med adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. På storskjerm prosjektleder Siri Rennestraum Raknes fra ferjeavdelingen i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo (til venstre) i Statens vegvesen signerte kontrakten sammen med adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. På storskjerm prosjektleder Siri Rennestraum Raknes fra ferjeavdelingen i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

Fra sitt kontor i Tromsø har han det øverste ansvaret for landets 16 riksvegferjesamband. Av disse ligger fire i Nord-Norge; og snart er alle miljøvennlige.

Nå er det snakk om fergesambandet Bognes-Lødingen, som krysser Vestfjorden på riksvei 85 i Nordland. Torghatten Nord skal drifte sambandet de neste ti årene, og i dag ble kontrakten signert i Tromsø.

E6 i Drivdalen, noen kilometer nord for Kongsvold Fjellstue. Utsyn nordover i retning Trollkjerka.
Les også

Til sommeren blir det trolig lysregulering på denne delen av E6

Ombygging og nybygg

Torghatten Nord er et selskap i Torghatten-konsernet, og skal være operatør på fergesambandet i ti nye år framover.

– Grønn teknologi og bærekraft er et satsingsområde for oss og hele konsernet. Jeg er svært fornøyd med at vi har landet kontrakten og kan fortsette driften av det mest trafikkerte fergesambandet i Nord-Norge, sier adm. dir. Torkild Torkildsen i Torghatten Nord i meldingen. 

– Overgang til helelektriske ferger er en viktig del av det grønne skiftet i vår bransje og vi ser fram til å drive Lødingen-Bognes med en kombinasjon av nybygg og ombygde eksisterende ferger, legger han til.

I tillegg til at de nye hovedfergene skal drives med nullutslippsteknologi, økes både kapasiteten og frekvensen i sambandet.

Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.

Sandvika bru ble bygget på 60-tallet. Da var kravet til betongoverdekning 30 millimeter.
Les også

Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen

Fire konkurrenter

Kontrakten gjelder for ti år, fra 2024-2033. Det var fire store rederier som deltok i konkurransen, hvor Torghatten Nord leverte et tilbud på 1.535.282.000 kroner.

Norled leverte det nest laveste tilbudet på 1.593.395.895 kroner, deretter fulgte Fjord1 med 1.667.938.089 kroner, mens Boreal Sjø lå høyest med sitt tilbud på 2.048.425.000 kroner. 

Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen

Klimavennlig i Nord-Norge

Snart er alle riksveifergene i Nord-Norge klimavennlige.

Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes-Skarberget på E6 og Drag-Kjøpsvik på riksvei 827.

Senere kommer også Bodø-Røst-Værøy-Moskenes på riksvei 80, hvor nyskapende hydrogenteknologi vil bli tatt i bruk i større grad enn noen gang tidligere.

Det snør sidelengs op Sandnessundbrua i Tromsø, viser bilder fra Statens vegvesens webkamera. Det er meldt om vindkast opp til 40 m/s i de nordligste delene av Norge i dag.
Les også

Stormen herjer i Nord-Norge: – Bli hjemme om du kan

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.