Det viser de siste tallene fra US Department of Transportation (US DOT) som er analysert ved American Road and Transportation Builders Association (ARTBA).
Av bruene som trenger reparasjon, er nesten 42 400 vurdert i dårlig stand og klassifisert som «strukturelt mangelfulle». Mange av disse bruene er både 50 og 70 år gamle, med en trafikkmengde på flere hundre tusen kjøretøy i døgnet.
President Joe Biden lanserte tidlig i sin presidentperiode en plan for å ruste opp infrastrukturen i USA, med en verdi på hele 1.200 milliarder dollar. Her inngår også opprusting av bruene, og et eget brufond hvor delstatene skal bidra med 10,6 milliarder dollar er etablert.
Så langt har disse midlene bidratt til at over 2 060 prosjekter som innebærer reparasjoner eller renovering av bruer.
Disse delstatene har flest bruer som er klassifisert til å være i dårligst stand:
1. Iowa (4 558 bruer)
2. Pennsylvania (3 022 bruer)
3. Illinois (2 472 bruer)
4. Missouri (2 213 bruer)
Men bildet er ikke helsvart. Etter at investeringene i bruer og veier gradvis har økt etter 2019, har den negative utviklingen snudd. Antallet bruer i dårlig stand gikk i fjor ned med 560 sammenlignet med 2022.
Med dagens tempo vil det allikevel ta nesten 75 år å reparere alle.