SAMFERDSEL

En enda sikrere svenske

Stein Bekkevold
1. mars 2006 - 08:22

Fronten står naturlig nok for det meste av deformasjonen. Jo mer kollisjonskreftene nærmer seg kupeen, desto mindre deformeres materialet.

Ikke noe av dette er nytt. Men for å gi hver sone de rette egenskapene, bruker Volvo nå fire ulike stålkvaliteter.

Dette er nytt, iføle en pressemelding fra den svenske bilprodusenten. I tillegg til vanlig karosseristål, brukes det tre ulike kvaliteter av høyfast, ekstra høyfast og ultrahøyfast stål.

Fabrikken oppgir ikke hvilke MPa-nivåer det handler om. Normalt er det slik at høyfast for biler ligger på ca 400 MPa, ekstra høyfast på 600-700 MPa og ultra høyfast helt opp i 1000 MPa bruddfasthet.

– Med sonesystemet kan vi utnytte materialets egenskaper maksimalt, for best mulig energiopptak, sier S80’s prosjektsjef Silvia Güllsdorf. - Hensikten er at passasjerrommet skal bevares på en forutsigbar måte i ulike typer kollisjoner.

Høyt og lavt

Den fremre støtfangeren er oppbygd med en stiv tverrbjelke i ultrahøyfast stål. Innfestningen i karosseriets langsgående bjelker (vangene) er utformet som kollisjonsbokser. De bidrar til å absorbere kreftene ved en kollisjon i lave hastigheter uten at karosseriets øvrige bjelkestruktur skades.

De rette delene av de langsgående bjelkene er fremstilt i høyfast stål, en meget seig kvalitet som er optimert for høy energiabsorbering. Denne sonen står for det meste av deformasjonen.

Bjelkepartiet som svinger ut mot A-stolpene (de fremre sidestolpene) fungerer som en barriere mot kupeen, og dessuten som en back-up som minsker deformasjonen. Utformingen bidrar også til å redusere risikoen for at forhjulet trenger inn i kupeen. I stedet hjelper hjulet til med å absorbere kollisjonskreftene. Dette partiet er meget stivt og er fremstilt i ekstra høyfast stål.

En stiv tverrbjelke forbinder A-stolpene og de nedre sidebjelkene slik at de danner en ekstremt stiv treveisinnfestning på begge sidene. Konstruksjonen bidrar sterkt til å beskytte kupeen ved en kraftig kollisjon.

Tverrstilt motor sikrere

Nye Volvo S80 har, i likhet med andre Volvo-modeller, tverrstilt drivlinje og forhjulsdrift. Tverrmonteringen gir motoren større bevegelsesplass for deformasjon i motorrommet og bidrar til å minske risikoen for inntrengning i passasjerrommet ved en frontkollisjon.

Selv de større seks- og åttesylindrede motorene har man kunnet tverrmontere i den nye S80-modellen, takket være et ekstremt kompakt format og en effektiv utnyttelse av motorrommet.

– Det ligger mye avansert motorteknologi bak disse løsningene, sier Silvia Güllsdorf. - Ta bare den nye sekssylindrede rekkemotoren, som vi lyktes i å gjøre nesten like kort som vår femsylindrede.

Tokamret pute

En ny type sidekollisjonsputer sies å gjøre Volvos patenterte SIPS (Side Impact Protection System) til et enda mer effektivt system. De nye sidekollisjonsputene har to separate kammere – ett for hoftepartiet og ett for brystet. Siden hoften tåler større krefter enn brystet, kan det nedre kammeret blåses opp med et fem ganger så høyt trykk som det øvre.

Putene samvirker med de oppblåsbare kollisjonsgardinene og karosseriets bjelkestruktur for å beskytte så effektivt som mulig. Både terskler og B-stolper har dessuten blitt forsterket for å senke faren for inntrengning i passasjerrommet. Blant annet har man plassert en ekstra stålprofil inne i terskelbjelken.

Bedre for fotfolket

Også beskyttelsen for fotgjengere og syklister er videreutviklet. Fronten har fått økte energiopptagende egenskaper, med en myk struktur foran støtfangeren. Denne skal redusere faren for benskader. Dessuten er spoilerens nedre kant forsterket og flyttet frem, nesten på nivå med støtfangeren. Hensikten er at belastningen på for eksempel et ben skal fordeles over en større flate, for å gi redusert skaderisiko.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Panseret har en oppoverbuet form og en underside med bikakestruktur som fordeler belastningen ved et sammenstøt og dermed absorberer energien og reduserer skaderisikoen.

Bilen er også utviklet med tanke på barna. Karosseriets sikkerhetsstruktur og indre beskyttelsessystem er utformet og dimensjonert for å beskytte selv de minste. Midtplassen i baksetet kan utrustes med en integrert setepute for større barn. Passasjerkollisjonsputen kan kobles ut med en nøkkel. Og den fremre passasjersetet kan utrustes med bakovervendt barnestol hvis passasjerkollisjonsputen kobles ut.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.