Når det gjelder avanserte materialer og måter å forme og sammenføye dem på, er flyindustrien fortsatt på høyeste nivå – praktisk talt en flynese foran.
I de fire store hallene til Farnborough Air Show fant vi avansert produksjonsteknikk uansett hvor vi enn snudde og vendte på oss. Åpenheten var forbausende stor og det var lett å begi seg inn i innviklede teknikkdiskusjoner.
Utvikling
Sentralt på utstillingen sto mer moderne forming av vanskelige komponenter. Vi fant ut at utstyr for godt gradert oppvarming er forfinet siden sist. Nå er det lettere å legge en plate i en form og trykke på knappen: Datastyrt varmeproduksjon gjør biten myk og gravitasjonen drar den ned mot formens konturer.
Liming skjer med spesielle limtyper som selskapene Casco og 3M har utviklet nettopp for flyindustrien. Ellers er sammenføying noe man gjerne gjør ved hjelp av friksjonssveising. Felles for mange av teknikkene er at de egner seg godt for lavserieproduksjon av detaljer med høyt innhold av engineering. Etter vår mening skulle dette være midt i blinken for norske små og mellomstore bedrifter.
Norsk fravær
For en norsk ingeniør var det imidlertid en traumatisk opplevelse å vandre gjennom de fire store hallene på Farnborough Air Show er. Norge, som er en av de store eksportører av lettmetaller i verden, har ikke én underleverandør til flyindustrien. Når de norske innslagene uteblir, er det grunn til å spørre om det er noe galt med norsk industri og norske investorer? For ingeniører fra norske små- og mellomstore bedrifter kunne ha lært av å vandre rundt i Farnborough-hallene.
Blant utstillerne fant vi Turkish Aerospace Industries, Netherlands Aerospace Group, China National Prescision Machinery, Jugoslavia, Den tsjekkiske republikk, Makedonia, Mexico og Brasil. Aluminiumprodusent Alcoa brukte temmelig mange kvadratmeter standflate på å markedsføre sin divisjon Industrial Components, noe norske aluminiumsprodusenter aldri har vært i nærheten av å få til.