INTERNETT SOM ET verdensomspennende nett hvor man blant annet kan søke og presentere informasjon burde være kjent. Likeledes at nettsider i stadig økende grad benyttes som markedsføringsverktøy. Det synes imidlertid å være ukjent for de aller fleste at det er lett å oppnå en god rangering i søkemotorenes frisøk uten å betale for det. Videre er det en stor mangel på kunnskap om hva det er som innholdsmessig og teknisk skal til for å oppnå en god rangering. Dette gir store konkurransefortrinn til den som er villig til å ofre litt tid på å lære seg hva som kreves for å oppnå synlighet.
For å finne informasjon på nettet benytter man seg av søkemotorer som f.eks. Google og Yahoo!. Søkemotorene har egne kriterier for å rangere nettsteder og -sider. Poenget i markedsføringssammenheng er å rangere høyest og dermed å bli funnet først ved et søk på de søkebegrepene man ønsker å bli funnet under.
SPØRSMÅLET ER HVA man skal gjøre for å bli funnet først. Dette er i stor grad avhengig av hva konkurrentene gjør. Etter å ha analysert hundrevis av nettsteder med hensyn på feil i HTML-koden, arkitektur, navigasjon, rangering, synlighet og andre aspekter, kan vi fastslå at:
·svært mange rangerer dårlig og har dårlig synlighet (det vil si at de blir funnet som nr. 30 eller høyere i et søk)
·de aller fleste nettstedene har feil i HTML-koden
·svært mange har en dårlig oppbygging og/eller en dårlig teknisk løsning
·noen har feil i navigasjonen
·nesten alle sider bærer preg av manglende strategi for å oppnå god synlighet
·de tysk- og engelskspråklige sidene vi har undersøkt er ikke bedre enn de norskspråklige
Punktene ovenfor gir en indikasjon på hva man må ta hensyn til for å bli synlig i søkemotorene. Det følger også at man kan oppnå en god synlighet av en bedrifts nettsider ved relativt enkle midler siden konkurrentene sannsynligvis har dårlige nettsider.
DET SOM ER vesentlig for optimal synlighet er nettsidenes innhold og hvordan man tar hensyn til søkebegrepene under implementasjonen av nettsidene. En riktig framgangsmåte for å oppnå optimal synlighet er at bedriften først lager en strategi for hvordan produktene skal markedsføres på nettet, så velger man de søkeordene som man mener er karakteristiske for produktene. Deretter foretar man en søkeordsanalyse. I denne finner man hvor mange nettsider som blir funnet på søkebegrepet og hvor ofte det er søkt. Basert på dette lager man så tekster som beskriver produktene, firmaet og de tjenester firmaet tilbyr og som inneholder de søkeordene og søkebegrepene man ønsker å bli funnet på. Man bør blant annet legge vekt på tittelen til hver side samt overskrifter og ingresser. Videre må man passe på at man har bilder som passer til søkeordene, og at man lager billedtekster som inneholder søkeordene.
SOM EKSEMPEL skal vi nevne at vi har undersøkt om det er mulig å bli synlig på tyske søkebegrep, og har sett på de fem nettsidene som scorer best for forskjellige søkebegrep. Vi har så langt ikke funnet en eneste side som kan ha blitt optimert med hensyn på synlighet i søkemotorene; de fleste har dessuten en heller hjelpeløs implementasjon. Vi har foretatt liknende undersøkelser for tekniske søkebegrep på norsk og engelsk. Og trenden er den samme: De fleste sider er langt fra optimale med hensyn på synlighet. Følgelig er det ikke umulig å lage en konkurrerende side som er godt (hvis ikke bedre) synlig.
Av ovenstående fremgår det at det foreligger en uutnyttet mulighet for effektiv markedsføring som ikke benyttes av norsk industri. Ved å investere i gode, gjennomtenkte nettsider kan synlighet i søkemotorer oppnåes, dette uten å betale for dyre katalogoppføringer på nettet.