Mediene har i det siste viet oppmerksomhet til et av landets mange uløste samferdselsprosjekter; Mosseveien i Oslo. Et potensielt ideelt bo- og rekreasjonsområde ligger uforløst. Daglig lider tusenvis av bilister og busspassasjerer seg gjennom enerverende køer. Daglig plages fotgjengere og syklister av støy og støv. Kuren for plagene er å legge veien i tunnel. Spørsmålet er om staten vil betale?
Spørsmålet er enkelt å besvare, for det finnes heldigvis alternativer. Et formalisert samarbeid mellom offentlige og private krefter, såkalte OPS-prosjekter, kan frigjøre midler til realiseringen. Prosjektløsningen, der staten kjøper en ferdig finansiert og utbygget vei på avbetaling fra private utbyggere, er vel kjent fra utlandet.
Det er heller ingen forutsetning at man binder seg til veiprosjekter. Den svenske Västkustbanan – jernbanen mellom Göteborg og Malmö – er foreslått bygget som et OPS-prosjekt. Det er fristende å heve blikket fra Mosseveien til Østfoldbanen, og foreslå at det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski bygges på samme måte. Mens veitunnelen vil bidra til å frigjøre havneområdene til boliger og rekrasjon, vil en jernbanetunnel knytte hovedstadens arbeidsplasser tettere til boområdene syd for byen. Statlige midler kan omdisponeres til nødvendige jernbaneprosjekter som i dag står på venteliste, som for eksempel Ringeriksbanen.
Det store spørsmålet er likevel om Staten vil. Samferdselsdepartementet har signalisert velvilje, og Vegdirektoratet er i ferd med å utrede forsøksprosjekter. Den største entusiasmen for ordningen finnes nok likevel i rådgiver- og entreprenørbransjen, som gjerne ser at staten forserer utviklingen. Dersom man først skal avvente resultatene av en forsøksperiode, vil det fort gå ti år før eksperimentene kan konverteres til praksis.
Hvorfor ikke gjøre Mosseveien og Østfoldbanen til et felles, forsert prøveprosjekt? Med Nasjonal Transportplan viser statlige myndighet vilje til felles samferdselsplanlegging. Nå kan det prøves ut i praksis. Når veiprosjektet alene kan spare samfunnet for 4,5 milliarder kroner over en femårsperiode, skulle det være liten grunn til å vente. Staten har muligheten. Utbyggerne har midlene. En samlet, norsk rådgiverbransje har entusiasme og kompetanse. Oslos befolkning og de reisende langs Mosseveien og Østfoldbanen er i ferd med å slippe opp for tid.
Adm. direktør Tor Saghaug
Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF)