Når store samfunnsmessige oppgaver skal løses, og både private og offentlige aktører skal spille sammen, stopper det ofte opp. Summen av valgene som gjøres, får konsekvenser langt fram i tid.
I Ørestad utenfor København sto metroen ferdig før utbyggerne skulle sette spaden i jorda. Til tross for at metroen ble dobbelt så dyr som planlagt, er suksessen for Ørestad-området med baneløsningen sikret i utgangspunktet. Uten en sterk styring og klar strategi, hadde ikke dette vært mulig. Det er alle involverte parter i utbyggingen av Ørestad enig i. Området eies av staten og kommunen i fellesskap, og både offentlige og private utbyggere har vært tro mot den opprinnelige ideen og overordnet plan. Ingen avvik blir akseptert. Nå aner man at Ørestad blir motor for hele Øresundregionen med sin unike plassering og godt utbygde infrastruktur.
Fornebu ligner til forveksling på mye av det som er visjonene for Ørestad.
Så hvorfor er fremdeles ikke kollektivløsningen for Fornebu i boks? Telenor har allerede i flere år drevet sitt imperium fra Fornebu, og terminalbygget på den gamle flyplassen er i ferd med å fylles opp med små og mellomstore bedrifter.
I kommunedelplan 2 for Fornebu-området, står det at utbygging av de enkelte felt ikke kan finne sted før samfunnstjenester som kommunikasjon, herunder kjøreveier og bane, er etablert eller sikret. Derfor kommer heller ikke boligbyggingen i gang - noe som har vært viktig for mangfoldet og miksen mellom næring og bolig i opprinnelig plan.
Danskene lovregulerte ansvarsforholdet i en egen lov som ble vedtatt i Folketinget. I Fornebu-saken har den politiske drakampen foreløpig vært med på å sette en stopper for kollektivløsningen. De som jobber med Fornebu-utbyggingen må være grundig lei. Både på grunn av beslutningsvegring og stadige politiske omkamper av interessenter som aldri gir seg.
Ta en Ørestad: Bygg automatbane nå!
Veslemøy Nestvold
Redaksjonssjef