Snorklippingen fant sted 7. september - en uke etter at de første fotgjengerne ble sluppet over.
Jerusalem bru er en dristig kommunal skråstagbru som er forbeholdt myke trafikanter. Den smyger seg over Akerselva gjennom tett skog.
Først over brua etter at snoren var klippet var Åse Martinsen som har fått mye kortere veg til Akerselva sykehjem, hvor mannen hennes bor. Hun håper at brua blir skikkelig brøytet så det blir lett å ta seg over med rullator til vinteren.
Speilvendt S
Brua er 120 meter lang og har tre spenn, som alle er 40 meter lange. Den skiller seg fra alle andre norske skråstagbruer ved at den har to kurver i horisontalplanet. Sammen former de en speilvendt S. Tårnene står i innersving i kurvene. Aas-Jakobsen og Spor Arkitekter har samarbeidet om utformingen av brua.
Gangbanen er hengt opp i kabler festet i tårntoppene. Dette er den eneste forbindelsen mellom gangbanen og tårnene. Det betyr at gangbanen svever høyt og fritt over landskapet - høyden over Akerselva er 14 meter på det meste. Ni kabler på hver side av elva bærer gangbanen, fem i yttersving, fire i innersving.
Urskog langs Akerselva
Tårnene rager 33 meter over bakken, men de er ikke lette å få øye på. Ingen steder er vegetasjonen langs Akerselva så tett som her. Årsaken til at en så severdig bru er vanskelig å oppdage, er at Friluftsetaten i kommunen ville beholde det hemmelighetsfulle, urskoglignende preget rundt Akerselva. Skanska som bygde brua, fikk derfor ikke felle flere trær enn det som var absolutt nødvendig.
Når bladene på trærne er borte, blir det mye lettere å se det dristige byggverket. Om kort tid vil det dessuten bli montert effektbelysning på tårnene.
Jerusalem ble Lilleborg
Jerusalem bru har fått det spesielle navnet fra et småbruk som lå omtrent der brua står. Navnet forteller trolig en del om religionens innflytelse i tidligere tider, men folk var ikke mer religiøse enn småbruket kunne omdøpes til Lilleborg, som etter hvert ble et velkjent navn i området.
Regningen for brua kommer på 18 millioner kroner. Den inngår i en åtte kilometer lang grønn rute gjennom parker og grøntområder. Ruten binder sammen turveier mellom Bestumkilen og Sinsenkrysset.
Opprinnelig ble Jerusalem bru lansert som et tusenårsprosjekt av bydelen Sagene, men blant annet på grunn av strid om eiendomserverv gikk brubyggingen ut på anbud mer enn 10 år etter at vi gikk inn i det nye årtusenet.
Bildene
Øverst:
Åse Martinsen var den første som krysset brua etter at snoren var klippet.
I midten:
Byråd Jøran Kallmyr åpner brua etter å ha gitt den velfortjent ros.
Nederst:
Hvis man vil studere hvordan Jerusalem bru er konstruert, bør man gjøre det nedenfra..