Statens vegvesesen legger i utlysingen av stillingen ikke skjul på at dette er en både krevende og svært omfattende jobb, som er planlagt å pågå perioden 2024-2030.
For øyeblikket foregår reguleringsplanarbeid for nødvendige tiltak utenfor tunnelen knyttet til masselagring og kolonneoppstilling. I tillegg pågår det prosjektering for alt det som skal skje i og i tilknytning til tunnelløpet. Det skal blant annet sprenges for havarilommer og bergrom for tekniske bygg for ca. hver 1000 meter.
Når den nye prosjektlederen starter opp i jobbe i 2024, er det bygging av kolonneoppstillingsplasser og nødvendig klargjøring for mottak av overskuddsmasser på avklarte mottaksplasser som blir de vikti8gste aktivitetene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Hovedarbeidene starter i 2025
Statens vegvesen sier at hovedarbeidene planlegges for oppstart i 2025.
Disse arbeidene vil i all hovedsak foregå på natt. I første del av anleggsperioden forutsettes tunnelen stengt 12 timer kveld/natt, mens det i den siste del av prosjektperioden kan være mulig å tilrettelegge for kollonneavviklinger på natt.
Prosjektlederen vil få personalansvar for personell som er direkte knyttet til prosjektgjennomføringen. Dette omfatter byggeledere, kontrollingeniører og evt. annet byggherrepersonell. Tunneloppgradering vest har i tillegg en rekke faglige ressurser som benyttes på tvers mellom ulike prosjekter i organisasjonen. Personalansvaret for disse tilligger prosjektsjef.
Kontorstedet blir i Lærdal.
Søknadsfrist er satt til 20. oktober.