Det er ikke lett å være arendalitt for tiden. Den landskjente ”rudebilstasionen” er borte. Påmmfri-dama har dratt til Spania og åpnet ny sjappe der. Og nylig tapte Arendal kampen om den lokale høgskolecampus’en til Grimstad etter en batalje med både grisetaklinger, lugging og sleivspark. Det eneste de har å trøste seg med, er to nyrestaurerte rundkjøringer til 3 millioner på Harebakken. Men når Vegvesenet flotter seg og bygger dekorativt rett utenfor kontorvinduet til regionvegsjef Setsaa og hans stab, må det bli bråk – selv på det sommerblide sørland.
Først ute var ordfører Svein Harberg i Grimstad som ville teste skuddfoten før valgkampen: Helt horribelt! Her må vi i kommunen fortelle småbarnsforeldre at det ikke er penger til gang- og sykkelstier. Og så brukes det tre millioner på to flotte rundkjøringer på Harebakken. Noe er riv ruskende galt!
Så kom trafikklærerne på banen – unnskyld – rundkjøringen: Forvirrende og direkte farlig!
Utbruddet skyldtes de innfødtes vegring mot å bruke høyre felt fra byen inn mot rundkjøringen. Et dekke av rifla brustein i feltet avløser asfalten i en skrå linje. Og rifla påmmfri og lignende skal i munnen må vite – ikke under bilen.
Men når frolendinger på bytur, østlendinger og tyskere legger seg i høyre felt og kjører rett fram, mens de fastboende kjører i venstre felt og vil til høyre mot kjøpesenteret, er det duket for trøbbel.
Fungerende distriktvegsjef Erling Jonassen la seg flat ifølge Agderposten, som bidro til sakens forvirring med både sommerføljetong og debattspalte. Hvor i rundkjøringen Jonassen la seg, vites ikke. Men dagen etter var hvitmalte piler på plass. Pil bare til høyre i høyre, og pil rett fram i venstre felt.
- Dette går ikke, utbrøt kjørelærer Reidar Senum. Oslomannen vil til venstre i rundkjøringen for å komme hjem!
- Hvis vi setter pil til venstre, kan vi risikere at bilistene tar til venstre og kjører i feil retning i rundkjøringen, repliserte Jonassen.
- Elevene må kunne vite hvordan de skal plassere seg for å kjøre korrekt. Her kan de kjøre rett fram i begge felt selv om pilene viser noe annet. Løsningen er noe uvanlig. Og hva skjer til vinteren når pilene er dekket av snø, sa Senum til Våre Veger.
På vegkontoret våget ikke en sjel å åpne kjeften på stikkordet rundkjøring fra oss.
- Sjefen er på ferie! mumlet travle saksbehandlere bak dataskjermer og forskriftsbunker.
- Vent til hun er tilbake!
Nytilsatt distriktsvegsjef Kirsten Lindeberg fikk den gloheite agurken i fanget:
- Vi har fått en sikrere rundkjøring med retningsgivende piler til hjelp for bilistene, som nå bruker begge kjørefelt. Brusteinen har til formål å dempe farten i høyre felt for å unngå at noen kjører rett fram i stor fart. Diameteren på sentraløya er økt, noe som fører til en lavere hastighet inn mot rundkjøringen. Vi har høyt fokus på sikkerhet og lager de løsningene vi finner er best. Dessuten fortjener Arendal å ha det pent på hovedveien inn mot byen.
Støynivået har imidlertid vekket opp et sommerslumrende direktorat. Vegmerkingsnormalen, håndbok 049 (se www.vegvesen.no), er hentet fram.
- Når delelinjen mellom kjørefeltene er heltrukket, skal pilene oppfattes som påbud. Stiplet linje åpner for å kjøre annerledes enn pilene viser, får vi vite.
Linja på Harebakken er stiplet.
- Direktoratet setter Harebakken under lupen. Saken reiser noen prinsipielle spørsmål som vi må se nærmere på! Så langt senioringeniør i Vegdirektoratet, Morten Hafting.
Og der står saken foreløpig.