En del av den rasfarlige vegstrekningen under Haugomfjellene er allerede sikret med en 546 meter lang tunnel. Etter at den ble tatt i bruk i 1987, har det gått snøras på begge sider av den. Nå skal en ny tunnel gjøre det mulig å fjerne hele den rasfarlige strekningen fra vegnettet.
Tunnelprofilet blir T 9,5. Entreprisen omfatter ikke bare driving og sikring av tunnelen, den som får kontrakten får også ansvaret for elektro- og sikkerhetsutrustning og anlegg av ca. 300 meter tilstøtende veger.
Bjørkåstunnelen er navnet på den gamle tunnelen. Det nye overtar navnet når den blir ferdig, fordi den gamle ikke lenger får noen funksjon.
Det aller meste av overskuddsmassen går til vegomlegging i Haughombakkene, som ligger et par kilometer sør for tunnelen. Her skal fylkesveg 42 rettes ut. Vegbyggingen inngår ikke i entreprisen, bare utlegging av tunnelmasse.
Høsten 2016 skal den nye Bjørkåstunnelen være ferdig.
Prosjekteringen gjenstår siden det er en totalentreprise. Multiconsult har bistått Vegvesenet under arbeidet med reguleringsplan og konkurransegrunnlaget.