SAMFERDSEL

Enda flere tog var forsinket og innstilt i 2023

I fjor var punktligheten for persontog kun 87,6 prosent.

Store forsinkelser og kanselleringer i togtrafikken har blitt et vanlig syn de siste årene.
Store forsinkelser og kanselleringer i togtrafikken har blitt et vanlig syn de siste årene. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix
10. jan. 2024 - 10:24

Det var en økning i antall forsinkede og innstilte tog i 2023, viser nye tall fra Bane Nor. 

Med en punktlighet for persontog på 87,6 prosent lå punktligheten under det den gjorde i 2022, samt under målsetningen til Bane Nor om at minst ni av ti tog skal være presise.

– Jeg kan love bedre punktlighet, men jeg kan ikke tidfeste det til en dato når målet om 90 prosent er nådd, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane Nor i en pressemelding.

Follobanen og «Hans»

Ifølge Bane Nor er det flere grunner til at punktligheten var dårligere i fjor. 

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen peker på syv effekter som Bane Nor jobber med for å oppnå allerede i år.
Les også

Dette lover Bane Nor å levere i år

De viser de til langvarige startvansker på Follobanen og uværet Hans som hovedårsak til både forsinkelser og innstillinger.

– Konsekvensene av været fikk vi kjenne godt på i 2023. Uværet «Hans» og styrtregnet et par uker senere førte til store skader og mange forsinkelser på jernbanen, sier Eriksen.

En annen faktor skal være økt trafikk på jernbanen. 

– Flere tog og flere reisende har en betydelig effekt på punktligheten. Det er en utfordring å finne balansepunktet mellom kapasitetsutnyttelse og punktlighet. Vi ønsker å kjøre flest mulig tog, så punktlig som mulig, sier Eriksen.

Vedlikehold og nytt signalsystem

For å få opp punktligheten på jernbanen har Bane Nor økt arbeidet med drift og vedlikehold. 

Det monteres blant annet sensorer langs sporene som viser når deler må repareres eller skiftes ut, og som gir oss beskjed før noe går i stykker. 

Et annet tiltak som skal redusere både forsinkelser og innstillinger er utbygging av det nye, digitale signalanlegget ERTMS. 

Risikoen er høy for økte kostnader og forsinkelser etter at et myndighetsvedtak fører til at Bane Nor må rydde opp blant ukvalifiserte fagfolk.
Les også

Nesten 400 fagfolk som jobber for Bane Nor, mangler fagbrev

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.