Også eksklusive "kortseriebiler" som Mercedes S-klasse CDi og Jaguar S-type TDCi har moderne, kraftige dieselmotorer.
Denne trenden vil kunne forsterkes i takt med den lovbestemte overgangen til mer svovelfattige drivstofftyper.
Mindre svovel og lavere innhold av kompliserte, aromatiske hydrokarboner vil gjøre det mulig å hente enda mer ytelse ut av motorene, uten at forbruket øker.
Den kostbare og eksklusive dieselvarianten av Ford Mondeo kalt Titanium X skal også bygges i et begrenset antall.
Modellen har to nye motoralternativer, hvorav dieselmotoren på 2,2 liter nok er den teknisk sett mest interessante: Den er Fords sterkeste annen generasjons common-rail TDCi, og gir 400 Nm dreiemoment alt ved 1.800 o/min. Effekten er på 155 hk/114 kW.
Basis er Fords 2-liters dieselmotor på 130 HK, men slagvolumet er økt til 2.2 liter og motoren har et modifisert høytrykks Bosch innsprøytingssystem og en oppjustert variabel Garrett turbolader.