Det var meningen at delåpningen skulle skje før ferien, men installasjon og testing av alt elektronisk overvåkings- og sikkerhetsutstyr har tatt lengre tid enn antatt. En stor beredskapsøvelse i forrige uke viste at alt nå fungerer som det skal.
En av landets mest moderne tunneler
Etter åpningen 28.september blir det nå ny E18 frem til avkjøringen til Larvik og Stavern. Delåpningen vil bedre trafikkforholdene på E18 ved Bommestad og gi mer trafikksikre forhold enn dagens to-felts vei uten midtdeler.
Tunnelløpene har over 100 detekterende kameraer som vil varsle ved unormale hendelser, slik at personell ved Vegtrafikksentralen raskt kan styre eller stoppe trafikken med bommer og elektroniske varslingsskilt. Det er også rømningsveier mellom de to løpene for hver 250 meter.
Åpner ett felt sydover og to felt nordover
Siden man fortsatt må inn på to-felts vei syd for Larvik i noen måneder til, vil man kun benytte ett kjørefelt sydover gjennom Larvikstunnelen. Flettingen vil foregå nord for tunnelportalen, et stykke etter Bommestad, for å unngå kø gjennom tunnelen. I nordgående løp tas begge felt i bruk, så her blir trafikkavviklingen betydelig bedret.