Det er en dårlig dag for hengerfesteglade Kia-entusiaster med hagen full i løv og garasjen full av skrot: Etter lang tids testing melder nå sørkoreanerne at verken e-Niro eller e-Soul vil komme med hengerfeste.
“På grunn av Kias høye kvalitetskrav vil de ikke godkjenne e-Niro for bruk med henger. Dette vil også gjelder Kia e-Soul”, heter det i en uttalelse fra Kia Norge.
Synd
– Hengerfeste er veldig viktig for mange i Norge. Det er synd at vi ikke kan tilby det, sier informasjonsansvarlig for Kia Norge, Mette Simonsen Sauge.
– Hva eksakt er det Kia ikke har fått til her?
– Vi kjenner ikke til de tekniske detaljene her, men vi vet at Kia har vurdert dette nøye og har strenge kvalitetskrav. Det er kjørt flere tester i Alpene, både i vinter og i vår. Bilene har prestert veldig godt i testene, men de har altså valgt å ikke ha hengerfeste.
– Men andre elbilprodusenter klarer det jo? Hvorfor ikke Kia?
– Det er vanskelig å uttale seg om hva andre fabrikanter gjør, og det går litt på forskjell på hva man setter krav til. Kia har svært høye krav til kvalitet, sier Sauge.
4900 venter på e-Niro
På reservasjonslistene, som ble stengt i november 2018, kunne man kunnet krysse av for hengerfeste. Ifølge Sauge står 4900 på reservasjonslistene, rundt en fjerdedel av disse har ønsket hengerfeste. Hun understreker at det ikke er skrevet fullverdige kontrakter, kun reservasjoner.
– Hvordan tror du det går med salget i Norge nå da, uten hengerfeste?
– De som har dette som et absolutt krav, kjøper da ikke våre biler. Det er synd.
Flere kanselleringer
Sauge forteller at de første kanselleringene allerede har kommet.
– Ikke veldig mange. De som har hengerfeste som et absolutt krav vil nok kansellere, sier Sauge mindre enn to timer etter at Kia Norge sendte ut de dårlige nyhetene.
Hun opplyser at det imidlertid kan monteres en sykkelholder, som ser ut som et tilhengerfeste men som ikke kan brukes til å slepe last.
I dag er det disse elbilene som kan leveres med hengerfeste:
Modell | Tillatt hengervekt |
Tesla Model X | 2250 kg |
Tesla Model 3 | 910 kg |
Jaguar I-Pace | 750 kg |
Audi E-Tron | 1800 kg |
Mercedes-Benz EQC | 1800 kg |
Nissan E-NV200 Evalia 5 | 150 kg |
Renault Kangoo Z.E. | 374 kg |