ELEKTRISK

Endelig avklaring: Kia dropper hengerfeste

Rundt 1200 nordmenn har reservert e-Niro med hengerfeste. Nå dropper Kia krok på både e-Niro og e-Soul.

Det blir likevel ikke hengerfeste på Kia e-Niro.
Det blir likevel ikke hengerfeste på Kia e-Niro. Foto: Per Erlien Dalløkken
12. aug. 2019 - 10:49 | Endret 12. aug. 2019 - 13:51

Det er en dårlig dag for hengerfesteglade Kia-entusiaster med hagen full i løv og garasjen full av skrot: Etter lang tids testing melder nå sørkoreanerne at verken e-Niro eller e-Soul vil komme med hengerfeste. 

“På grunn av Kias høye kvalitetskrav vil de ikke godkjenne e-Niro for bruk med henger. Dette vil også gjelder Kia e-Soul”, heter det i en uttalelse fra Kia Norge. 

Energiminister Terje Aasland (Ap) sier han er særlig fornøyd med at det store Gassled-systemet nå skal eies av staten alene.
Les også

Staten kjøper gassrør for 18 mrd. – han nekter å godta tilbudet

Synd 

– Hengerfeste er veldig viktig for mange i Norge. Det er synd at vi ikke kan tilby det, sier informasjonsansvarlig for Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. 

– Hva eksakt er det Kia ikke har fått til her? 

– Vi kjenner ikke til de tekniske detaljene her, men vi vet at Kia har vurdert dette nøye og har strenge kvalitetskrav. Det er kjørt flere tester i Alpene, både i vinter og i vår. Bilene har prestert veldig godt i testene, men de har altså valgt å ikke ha hengerfeste. 

– Men andre elbilprodusenter klarer det jo? Hvorfor ikke Kia? 

– Det er vanskelig å uttale seg om hva andre fabrikanter gjør, og det går litt på forskjell på hva man setter krav til. Kia har svært høye krav til kvalitet, sier Sauge. 

Equinor-sjef Anders Opedal vil ta ned fornybarvirksomheten.
Les også

Equinor nedbemanner i fornybardelen

4900 venter på e-Niro

På reservasjonslistene, som ble stengt i november 2018, kunne man kunnet krysse av for hengerfeste. Ifølge Sauge står 4900 på reservasjonslistene, rundt en fjerdedel av disse har ønsket hengerfeste. Hun understreker at det ikke er skrevet fullverdige kontrakter, kun reservasjoner. 

– Hvordan tror du det går med salget i Norge nå da, uten hengerfeste? 

– De som har dette som et absolutt krav, kjøper da ikke våre biler. Det er synd. 

Flere kanselleringer

Sauge forteller at de første kanselleringene allerede har kommet. 

– Ikke veldig mange. De som har hengerfeste som et absolutt krav vil nok kansellere, sier Sauge mindre enn to timer etter at Kia Norge sendte ut de dårlige nyhetene. 

Hun opplyser at det imidlertid kan monteres en sykkelholder, som ser ut som et tilhengerfeste men som ikke kan brukes til å slepe last.

I dag er det disse elbilene som kan leveres med hengerfeste:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Modell Tillatt hengervekt
Tesla Model X 2250 kg
Tesla Model 3 910 kg
Jaguar I-Pace 750 kg
Audi E-Tron 1800 kg
Mercedes-Benz EQC 1800 kg
Nissan E-NV200 Evalia 5 150 kg
Renault Kangoo Z.E. 374 kg

 

Statsminister Jonas Gahr Støre sto for åpningen av Hellesylt Hydrogen Hub 18.september. Nylig bestemte Equinor seg for å droppe hydrogenproduksjon og eksport i rør til Tyskland. Foran til høyre står investor Knut Flakk.
Les også

Vi kan gjøre hydrogenøkonomien mer lønnsom og bærekraftig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.