Valdres er ikke av de dalførene hvor vegmyndighetene har vært mest rundhåndet med bevilgninger de siste tiårene. Til tross for at E16 gjennom dalføret i 1975 ble vedtatt som stamvegrute mellom Oslo og Bergen, har det ikke fulgt særlig mye penger med det vedtaket.
Derfor var det en stor dag da Stortinget i 2012 ga klarsignal for vegprosjektet med en kostnadsramme på 540 millioner kroner, der rundt halvparten skal finansieres med bompenger. Etter den tid har byggearbeidene hatt god framdrift, med åpning etter skjema.
Smal og rasutsatt
Byggeleder Lage Bakken i Statens vegvesen forteller til Våre Veger at den gamle vegen både har vært altfor smal til å tilfredsstille en europavegstandard, samt at deler av strekningen har vært svært rasutsatt.
Noen utfordringer
– Det har vært mange utfordringer underveis, men de to hovedentreprenørene på prosjektet har vært svært løsningsorienterte. I tillegg til å håndtere trafikk helt inne i anleggsområdet hele tiden, måtte vi foreta en grundig rassikring av fjellsiden før arbeidene med Bergsundtunnelen kunne starte, forteller Bakken.
Hyttefolket merkes på vegene
Trafikkmengden på E16-strekningen er ikke så stor på vanlige hverdager, men fra torsdag ettermiddag til søndag kveld gjør hyttefolket innhogg i vegkapasiteten gjennom Valdres. Derfor har man valgt å ikke drive anleggsarbeid på fredager eller i helgene.
– På denne delen av strekningen er det svært dårlig med omkjøringsveger, og den ene som finnes har så dårlig standard at det nesten har vært umulig å omdirigere tungtrafikk hit, sier Bakken.
Men det er slett ikke bare hyttefolket som får glede av den nye vegen. Lokalbefolkningen i Bagn får nå sammenhengende gang- og sykkelveg på strekningen.
Stor bompengemotstand
– Dette er et prosjekt til glede for alle. Bompengene som snart innføres har vært gjenstand for mye diskusjon. Men en løsning der lokalbefolkningen får en abonnementsordning der de betaler for 40 passeringer og resten blir gratis, ser ut til å ha fått aksept, forteller Lage Bakken.
18. juli kunne trafikantene ta i bruk den sørligste parsellen av prosjektet. En flott høst og tidlig vår gjorde at denne delen kunne åpne tre måneder før tiden.
Neste er Bagn–Bjørgo
Neste trinn på utbyggingen av E16 er den 11 kilometer lange strekningen Bagn–Bjørgo. Der vil en tunnel på 4,3 kilometer avløse Bagnskleiva, som i alle år har vært en sterkt belastet ulykkestrekning, særlig vinterstid. Arbeidet med KS 2 holder på, men prosjektledelsen håper at prosjektet kan starte opp rundt sommeren til neste år.