Prosjekteringen av brua har vært en langdryg prosess. En viktig grunn til det er at det er en svært dristig konstruksjon som skal bygges. Norges lengste bruspenn av denne typen tilhører Bolstadstraumen bru på riksveg 569 i Hordaland. Det er 84 meter langt. Brandangersundet bru har helt andre dimensjoner - hovedspennet måler 220 meter.
I utlandet finnes det flere nettverksbuebruer med lange spenn, men erfaringene fra arbeidet med disse har hatt begrenset verdi under prosjekteringen av Brandangersundet bru, fordi denne blir mye smalere enn de utenlandske bruene. Kjørebanen blir bare 5 meter bred, akkurat bredt nok til at en stor og en liten bil kan passere hverandre i lav hastighet. Dette betyr at brua blir vesentlig lettere og mykere enn lange nettverksbuebruer i utlandet.
Brua får en totallengde på 285 meter. På hver side av hovedspennet blir det et sidespenn på henholdsvis 30 og 35 meter.
Sundet som brua er oppkalt etter skiller Sandøyna fra fastlandet i Gulen kommune. Fergesambandet Skipavik-Sløvåg-Leirvåg gir Sandøyna fastlandsforbinelse i dag. Når brua er åpnet, blir Skipavik sløyfet som anløpssted, men ferga vil fortsatt krysse Fensfjorden mellom Sløvåg og Leirvåg.
Opprinnelig tok Vegvesenet sikte på at brua skulle være ferdig innen utgangen av 2008. I tro på at denne framdriftsplanen skulle holde ble tilstøtende veger sendt ut på anbud. Disse er nå fullført på begge sider av sundet.
Nå tar Vegvesenet sikte på byggestart over sommerferien. Brubyggingen er ventet å ta ca. et år.