Har du noen gang forsøkt å pakke ut et minnekort fra hardplasten det kommer i?
Skader
Alle som har gjort det, vet at det ofte er enklere sagt enn gjort, og mer enn noen få av oss har vel måttet ty til saksa heller enn å få den opp på egen hånd.
Og ifølge New York Times blir 6.000 amerikanere årlig sendt til sykehus med skader relatert til åpning av produkter med vanskelig innpakning.
Frustrasjonsfri
Det vil Amazon nå gjøre noe med, og lanserer det de kaller "frustrasjonsfri innpakking."
Blant annet skal mange minnekort, som tidligere har vært pakket i såkalt "clamshell"-plast, nå pakkes i gjenvinnbare pappkonvolutter som har svært liten sjanse for å sende deg på sykehus.
Miljøvennlig er det og.
Noen få
Foreløpig er det kun leketøysleverandørene Fisher-Price og Mattel, Microsoft og elektronikkprodusenten Transcend som er med på prosjektet.
Det er også bare amerikanske Amazon som får nyte godt av det, men man håper den frustrasjonsfrie innpakningen skal være tilgjengelig i alle Amazons nettbutikker tidlig i 2009.
Papp
En av de første produktene som får slik innpakning, er Fisher Prices "Imaginext Adventures Pirate Ship", som tidligere har vært offer for clamshell-innpakning.
Piratskipet blir nå pakket i en pappeske som skal være langt enklere å åpne. I tillegg sparer det miljøet for mange ulike typer plast og printmaterialer.