Produksjonen skal skje ved Csub, på fabrikken deres i Arendal.
Byggeleder Håkon Tryti Nilssen i Vestland fylkeskommune forteller at tiden til nå har gått med til detaljplanlegging og godkjenning.
– Konseptet var utarbeidet mellom 2015 og 2017 i SVV. Så ble brua satt litt på vent til resten av utbyggingen av Paradis ble avklart. Dette overtok Vestland fylkeskommune fra Statens vegvesen i 2020. Så kom prosessen i gang igjen med konkurransegrunnlag, anbudskonkurranse og tildeling av kontrakten for brua til Consto våren 2022.
– Fortsatt gjenstår det noen mindre avklaringer før godkjenning er på plass, forteller Tryti til Veier 24.
Disse avklaringene vil ifølge Tryti skje paralellt med bestilling av materialer til produksjonen og bygging av produksjonsformer.
Brua blir produsert på fabrikk, før den blir transportert til Paradis og løftet på plass. Alle detaljer rundt dette er ikke endelig avklart.
Brua er 7 meter bred, og 42 meter lang, og blir verdens lengste komposittbru av dette slaget. Den skal bygges med fibre-reinforced plastic (FRP), eller kompositt på norsk, og har sin største fordel i at den trenger minimalt med vedlikehold.
Byggetiden er beregnet å ta seks måneder, og planen er at brua skal kunne åpnes til sommeren.
Ullensvang: Midlertidig bro på plass