Gang/sykkelvegen skal gå mellom Hovinmoen og Bondal. Strekningen ligger i Ullensaker kommune i Akershus. Det meste av biltrafikken på gamle E 6 forsvant da den nye ble åpnet på 80-tallet, men det gjorde ikke behovet for et tilbud til gående og syklende. Det er mye randbebyggelse langs gamle E 6 som nå heter fylkesveg 454, men bare to kilometer av den har fått g/s-veg. På resten av strekningen blir de beveger seg for egen kraft henvist til en latterlig smal vegskulder eller kjørebanen.
Det er utvidelsen av E 6 fra to til fire felt mellom Hovinmoen og Dal som har fått Vegvesenet til å rette opp forsømmelsen. Vegvesenet regner med at en del bilister vil kjøre fylkesveg 454 for å unngå bomstasjonen som kommer på E 6 når utvidelsen er ferdig 1. november neste år. Dermed øker også behovet for å gi myke trafikanter et bedre tilbud.
G/s-vegen skal være ferdig en måned før fire-feltsvegen. Da vil det bare gjenstå ca. en kilometer før det er sammenhengende g/s-veg mellom Jessheim og Dal.
Den gjenstående strekningen går mellom Bondal og Dal. Bondal ligger på kommunegrensen mellom Ullensaker og Eidsvoll. Årsaken til at g/s-vegen skal stoppe akkurat her, er at Ullensaker har presset på for å få den, mens Eidsvoll har prioritert annerledes. Dessuten er det mer biltrafikk mellom Hovinmoen og Bondal enn mellom Bondal og Dal.
G/s-vegen får en bredde på tre meter på nesten hele strekningen. To steder utvides den til fire meter for å kunne brukes som avkjørsler til boliger. Et sted blir den innsnevret til to meter forbi en husmannsplass som ligger tett inntil vegen. Her blir g/s-vegen skilt fra kjørebanen med dobbeltsidig rekkverk.
I tillegg til vegarbeid omfatter entreprisen legging av vann- og avløpsledninger for Ullensaker kommune over en to kilometer lang strekning.
Det er også arbeid i gang for å få g/s-veg langs fylkesveg 454 mellom Kløfta og Jessheim, men her er det mer som gjenstår. Detalj- og reguleringsplan for dette prosjektet er ute på anbud nå. Anbudsfristen går ut 1. september.