Hovedaktørene - Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og Statens vegvesen - er alle svært fornøyd med at avtalen er i havn.
- Jeg er veldig glad over at vi har kommet frem til et resultat som er bredt politisk forankret. Med dette har vi brakt prosjektene fra 2006 et langt skritt nærmere realisering. Vi legger til rette for mer attraktiv kollektivtransport og bidrar til by og tettstedsutvikling både i Oslo og Akershus, sier fylkesordfører Nils Aage Jegstad i Akershus.
60 prosent av bompengene til kollektiv
Også byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen, er glad for avtalen. - 60 prosent av bompengene i Oslopakke 3 vil med denne avtalen gå til kollektivtiltak. Med dette styrkes kollektivtrafikken i Oslo vesentlig ved at vi i de nærmeste årene får nok penger til å ruste opp trikke- og T-bane-nettet og bygge Lørenbanen, sier Elvestuen.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen påpeker at noe må gjøres for å møte den store befolkningsveksten i hovedstadsregionen. - Oslopakke 3 er et nødvendig skritt for å møte transportutfordringene i årene fremover. Den vil bidra til hovedmålet om å redusere rushtidsforsinkelsene med en prioritering av næringstransport og kollektivtransport. I det hele tatt er dette god kollektivtenkning som også ligger til grunn for det nylig fremlagte forslaget til Nasjonal Transportplan.
Ramme på 74 mrd kr
Oslopakke 3 er en plan for finansiering av veger og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, som finansieres av bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer jernbaneinvesteringene i regionen. I år er avtalen reforhandlet og det er den reforhandlede pakken som nå presenteres og som skal behandles i bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og i Stortinget.
Forslag til revidert Oslopakke 3 har en økonomisk ramme på 73,5 milliarder kroner (2013-prisnivå) for perioden fram til 2032.