Dolmsundbrua er prosjektert av Bruseksjonen i Vegdirektoratet. Den får en lengde på 462 meter fordelt på fem spenn. På hver side av hovedspennet blir det et 105 meter langt spenn. Mot nordre landkar blir det også to spenn på henholdsvis 34 og 28 meter. Bredden blir 12 meter.
Under hovedspennet blir det et 65 meter bredt og 32 meter høyt seilingsløp.
Begge landkarene skal stå på steinfylling. Alle pilarene blir fundamentert på fjell. Fundamentet til pilaren på nordsiden av hovedspennet står på kote - 5, de øvrige står på land.
Dolmsundbrua skal avløse den 110 meter lange Vettastraumen bru, som fører fylkesveg 714 mellom Dolmøya og Hitra.
Frøyatunnelen som ble åpnet i 2000, går mellom Dolmøya og Frøya. Før den ble tatt i bruk, var trafikken mellom Dolmøya og Hitra så liten at Vettastraumen bru var tilstrekkelig, selv om den bare har ett felt. Etter åpningen av Frøyatunnelen fikk den smale brua all trafikk mellom Hitra og Frøya. Da ble den en flaskehals, og det har den vært siden. Nå får den til slutt avlastning.
Da Frøyatunnelen ble prosjektert, ville Vegvesenet bygge en ny bru over Dolmsundet samtidig, men Kvernhusvik Skipsverft, som holder til i sundet, ønsket en større seilingshøyde under brua enn det Vegvesenet la opp til. Konflikten endte med at bruplanene ble lagt på is.
Ønsket om en ny bru skyldes ikke bare at Vettastraumen bru er for smal. De tilstøtende vegene holder også for lav standard. Nybrua ligger på en annen trasé som blir ca. 6 km kortere enn dagens fylkesveg 714.
Tilstøtende veger til nybrua ble lyst ut i fjor sommer. Kontrakten gikk til Hitra Anleggservice. Den omfatter to strekninger på til sammen 740 meter som skal gjøres ferdig til topp forsterkningslag. Komplementering av de to strekningene inngår i jobben som er ute på anbud nå. Det gjør også legging av fyllinger for landkarene.
Sommeren 2015 blir Dolmsundbrua åpnet for trafikk.