Tunnelen skal gå under Hidrasundet som skiller øya Hidra i Flekkefjord kommune fra fastlandet. Den får en lengde på 3 225 meter og et profil på T 8,5.
I tillegg til drivingen og sikring av tunnelen omfatter entreprisen anlegg av ca. 500 meter tilstøtende veger og ca. 300 meter lokalveg. Elektro- og SRO-montasje inngår i oppdraget.
I følge byggherrens overslag vil det gå med 13 000 bolter og like mange kubikkmeter sprøytebetong til fjellsikring. Til tetting av fjellet vil det gå med 300 tonn injeksjonsmiddel.
Hvordan tunnelen skal sikres mot vann og frost er ikke avgjort. Entreprenørene må gi pris på både PE-skum og tunnelduk. Vegvesenet vil velge entreprenør før man velger sikringsmetode. Blir PE-skum valgt, vil det gå med 40 000 kvm, blir det duk, går det med 60 000 kvm
Over halvparten av tunnelmassen - ca. en kvart million kubikkmeter - skal brukes til utfylling for en rundkjøring på øysiden.
Hidratunnelen er prosjektert av Multiconsult. Den erstatter fergesambandet Kvellandstrand-Launes på fylkesveg 469 når den åpnes høsten 2014. Trafikken på sambandet har økt jevnt i dette århundret. De siste årene har ÅDT ligget mellom 330 og 350, som tilsvarer halvparten av antall innbyggere på øya.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 423 millioner kroner.