Brua ble opprinnelig utlyst som en sprengverksbru i tre. Den skulle vært Vegvesenets bidrag til Norwegian Wood, et av de største prosjektene innenfor Stavanger 2008 - europeisk kulturhovedstad. Den hadde en dristig og utradisjonell utforming. De skråttstilte pilarene skulle møtes over kjørebanen. Fra møtepunktet skulle det gå stag som kjørebanen skulle henges opp i.
På grunn av den høye prisen ble anbudskonkurransen avlyst og brua omprosjektert. Det blir nå en tradisjonell sprengverksbru i betong. Den får en totallengde på 52,5 meter fordelt på et 22,5 meter langt midtspenn og to 15 meter lange sidespenn. Prosjekteringen er utført av Vegvesenet.
Bruas oppgave er å etablere en forbindelse mellom riksveg 44 og fylkesveg 55 over bukta Lygre like sør for Egersund sentrum. Oppdraget omfatter også anlegg av ca. 200 meter tilstøtende veger og ombygging av et kryss. Jobben skal være gjort innen utgangen av februar neste år.