Solasplitten er navnet på en fire kilometer lang vegstrekning mellom E 39 og Sømmevågen like nord for rullebanen på Stavanger Lufthavn. Når den er ferdig, blir den hovedforbindelse mellom flyplassen og de sentrale delene av Stavanger. Inntil videre er det fylkesveg 510 som har denne oppgaven, men det er den dårlig egnet for. Kryssene er ikke tilpasset trafikkmengden, og vegen går tvers gjennom boligområder hvor randbebyggelsen ligger tett.
De første planene om en ny forbindelse ble lagt for lenge siden, men økonomiske prioriteringer og strid om trasévalg sendte Solasplitten ut på en lang ørkenvandring.
For fire år siden så det ut til at anleggstart var nært forestående, men kort tid etter kom meldingen om at overslaget over totale kostnadene hadde økt fra 200 til 380 millioner kroner. Dermed ble prosjektet utsatt nok en gang.
I oktober i fjor sendte Vegvesenet ut veiledende kunngjøring om prosjektet. Dermed så det ut til at det omsider var klart for byggestart, men for to uker siden kom meldingen om prosjektet ble fordyret nok en gang. Beregninger viste at det ville bli mer enn 10 prosent dyrere enn det beløpet Stortinget hadde godkjent. Dermed trengs det ny godkjenning før arbeidet kan igangsettes.
I stedet for å vente på endelig behandling i Storinget i juni valgte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i gi klarsignal for utlysning med forbehold om godkjennelse.
Vegvesenet tar nå sikte på å underskrive kontrakten omkring 1. juli. I så fall kan Solasplitten være klar til bruk to år og to måneder senere.
En fjelltunnel som blir ca. 300 meter lang med portaler, inngår i prosjektet, foruten en kort miljøtunnel, seks overgangsbruer og tre underganger. Entreprisen kommer også til å omfatte langsgående støyskjerming.
I og med at Vegvesenet har sendt ut veiledende kunngjøring tidligere, kunne man satt anbudsfristen tidligere enn 30. april, men på grunn av størrelsen på prosjektet valgte man å gi entreprenørene bedre tid til å regne på.