Den 6758 meter lange Frudalstunnelen mellom Sogndal og Fjærland ble åpnet 29. oktober 1994. Siden den gang har den tålt tidens tann sværtr så godt, og asfalten har holdt ut i de 27 årene siden den gang.
Nå er det imidlertid klart på oppgradering, og de neste to ukene skal tunnelen delvis stenges for å kunne gjennomføre arbeidene. Veidekke Industri skal frese gammel asfalt og legge ny, mens Mesta skal installere nytt lysanlegg.
Det gjør at det blir trafikkdirigering døgnet rundt gjennom ukedagene, mens trafikken vil gå som vanlig i helgene.
Kraft fra land: Skulle være klart i 2026 – så begynte det å brenne hos leverandøren
Tar alt arbeid samtidig
Ekstra utfordrende for trafikken blir det nok at anleggsarbeidene skal pågå gjennom hele døgnet.
– Siden alt arbeidet blir tatt samtidig, etter god dialog med entreprenørane, kutter vi anleggstida med minst en uke, forteller prosjektleder for asfalt og veioppmerking i Statens vegvesen, Arne Magnar Hauglund.
– Når vi gjør omfattende utbedringer som i Frudalstunnelen, er det jo for at våre transportårer skal gi forutsigelig framkommelighet i mange år framover. Eksempel på det: Sist det ble lagt asfalt i Frudalstunnelen, var for 27 år sidan, da tunnelen var helt ny, forteller Hauglund.
To branner i tunnelen nylig
Frudalstunnelen har de siste årene hatt to farlige tilløp til branner.
15. juni 2020 brøt det ut brann i et vogntog ca. 1 km inne i tunnelen. Brannen ble slukket med brannslukningsapparater av føreren av vogntoget og en bilist.
4. august 2021 ble tunnelen igjen stengt på grunn av brann i en bobil. Brannen startet i bobilens motor og ble raskt slukket av eieren, men tunnelen ble fylt av røyk. Det hele skjedde fire kilometer inn fra Sogndalsiden. Politiet fikk melding om brannen like før 12.30. Ingen ble skadd i episoden, men fem personer ble sjekket av helsepersonell på stedet.
Frudalstunnelen har en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk på 1550. Av denne trafikken er 22 prosent, eller 341, lange kjøretøy.
Bobil blåste flere meter og tok fyr