Samferdselsdepartementet har i dag fremmet sak for Stortinget om å gjøre vedtak om utbygging og finansiering av rv 36 på strekningen Bø – Seljord i Telemark.
Rv 36 mellom Porsgrunn og Seljord er en strekning på 90 km - en vei mye brukt til lokal- og regionaltrafikken i Grenland og midtre Telemark. Men også del av trafikken på E134 mellom Austlandet og Vestlandet bruker rv 36.
![](https://images.gfx.no/290x/2331/2331702/Kart%2520rv%252036%2520Bo-Seljord.jpg)
Gjennom Stodi og Bukti langs Seljordsvatnet har rv 36 lav standard. Veibredden varierer mellom 7,0 og 7,5 m, og det manglar i dag enkelte steder gul midtstripe. På deler av strekningen er det dårlig horisontal- og vertikalkurvatur. Årsdøgntrafikken (ÅDT) ligger i dag rundt 2500 kjøretøy.
Det er to strekninger på tilsammen 3 km av dagens veg gjennom Stodi og Bukti som i denne omgang blir utbedret. Her skal det bli veibredde på 8,5 m, bedre kurvatur med 6 maksimalt seks prosent stigning, bedre bæreevne og sikrere avkjøringer. Den økte vegstandarden vil bidra til bedre trafikksikkerhet, der det i perioden 2007–2017 var ni ulykker med personskade. En person ble drept, en hardt skadet og åtte personer lettere skadet.
Alt skal dekkes av bompenger
I stortingsproposisjonen støtter Samferdselsdepartementet seg på lokale vedtak som ønsker bompenger for å få løst trafikkforholdene langs Seljordvannet.
Kostnadsrammen er satt til 291 millioner kroner, og arbeidene planlegges å starte i 2019.
Bompengeinnkrevingen vil starte i 2022, når arbeidene står ferdig, og Telemark fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for et maksimalt låneopptak på 400 milloner kroner.