I 2004 startet planene om et nytt felles bompengesystem for hele Europa.
Nå, 12 år senere, er planene fremdeles ikke realisert.
I et notat fra EU-kommisjonen skriver kommisjonen at de nå tar selvkritikk, og igangsetter en høring med sikte på å finne en løsning.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
En enklere kjøretur
I utgangspunktet skulle EETS-brikken (European Electronic Toll Service) vært innført i 2012 for vogntog, og 2014 for personbiler.
Bakgrunnen for brikken er at den skal gjøre det enklere å kjøre gjennom Europa enn hva det er i dag.
– Man ønsker et felles europeisk bombrikkesystem slik at det skal være mulig å kjøre gjennom Europa med en og samme brikke. Dette er mest relevant for tunge kjøretøy. Dette vil også føre til en mer effektiv innkreving av bompenger, opplyser Samferdselsdepartementet i en mail til Teknisk Ukeblad.
Mikrobølgeteknologi
I Norge er vi allerede del av et regionalt samarbeid via EasyGo som er et bompengesamarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark og også Østerrike via EasyGo+.
Dette systemet er basert på mikrobølgeteknologi, som også er en av de nevnte teknologien for elektronisk bompengeinnkreving etter EETS-regelverket.
Samferdselsdepartementet opplyser at Norge derfor enkelt vil kunne videreføre dagens bombrikkesystem når det felleseuropeiske systemet tas i bruk.
- Les også: Innfører bompenger for elbiler
Ingen interesse
Det er ifølge departementet flere årsaker til at felles-brikken har tatt så lang tid.
– Det har tatt tid fordi de ulike medlemslandene har investert i ulike løsninger som ikke nødvendigvis er kompatible med de nye planene, skriver departementet.
Regelverket setter også så strenge krav for EETS-utstedere (brikkeutstedere) at det ikke har vært noen interesse i markedet så langt.
Revisjon av regelverket
Når den nye brikken vil være på plass, er ikke klart.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Kommisjonen har evaluert bompengedirektivet, og konkludert med at det gitte regelverket ikke har gitt tiltenkt målsetning.
Videre har de konkludert med at ETS-brikken er mest relevant for tungtransport.
På bakgrunn av dette legger kommisjonen opp til å foreta en revisjon av regelverket som vil legges frem i første halvdel av 2017.