Navneendringen skal gjenspeile firmaets omfattende tilbud av produkter og teknologier, økende leveranser av tjenester innen industrispesifikk engineering og ledelse, samt sterk synergi med moderfirmaet Emerson, som har hovedsete i St. Louis, USA.
Kunngjøringen markerer firmaets vekst og reposisjonering i den senere tid. Selskapet er blitt en leverandør av integrerte, skreddersydde løsninger for håndtering av kundenes prosesser. Navneendringen og introduksjonen av en ny logo er et ledd i en merkenavn-strategi for hele konsernet, som Emerson innledet desember 2000.
Hjelp til vekst
– Å bare kunne levere et bredt spekter av markedsledene produkter og teknologier er ikke nok i dag, uttaler John Berra, visepresident i Emerson med ansvar for Emerson Process Management.
– Kunder ser etter leverandører med erfaring i å kombinere de beste teknologier og ekspertise innen engineering til industri- og kundespesifikke anvendelser. De vil ha hjelp dem til kontinuerlig vekst og mer effektivitet på lang sikt. Emerson Process Management er i veldig god posisjon til å bli den valgte leverandøren, mener Berra.
Samme produktomfang
Emerson Process Management tilbyr teknologier for automatisering og prosesskontroll. Selskapet har kjente produktmerker som Fisher Conrol, Micro Motion, Rosemount, Westinghouse Process Control, og den feltbaserte arkitekturen PlantWeb® .
– Disse merkenavnene vil fortsatt bli brukt på det brede spekteret av produkter og teknologier vi tilbyr, fortsetter Berra. – Våre tjenester innen optimalisering av anleggsmidler, engineering og tjenester til industrien, integreres nå i enheten Performance Solution. Dermed blir Emerson vel posisjonert som en robust og integrert organisasjon med et enhetlig ansikt utad, som kan betjene alle våre kunders behov innen prosesshåndtering.
– På samme vis som våre kunders forskjellige fabrikker og prosessanlegg blir mer integrert, må også vi som organisasjon bli tettere sammenbundet. Kundene strømlinjeformer nå hele forsyningskjeden, og de har alle steder behov for å koble sammen informasjon og bruke den til å forbedre sine forretningsprosesser. De ønsker ikke å stri med å knytte sammen isolerte teknologier. Kundene ønsker å anskaffe løsninger som spiller sammen. Emerson Process Management er den første som setter sammen teknologier til de løsninger for prosesshåndtering som kundene nå ber om, hevder Berra.
Lokal ekspertise
Emerson Process Management vil fortsette å basere sin forretningsvirksomhet på lokale representanter og direkte salgskanaler. Ekspertise med erfaring fra industri- og service er også blitt tilført firmaet i tråd med de utvidede og skreddersydde tjenester for automatiseringsløsninger som nå tilbys.
Et initiativ er tatt for å sentralisere alle transaksjoner i det utvidede firmaet ved bruk av et felles forretningssystem. Et ekstranett bygget på et sikkert miljø er samtidig under utvikling og er planlagt satt i drift år 2002.
Som en del av Emersons merkenavnstrategi annonsert i desember 2000, vil Emerson Process Managements nye firmaidentitet være nært knyttet til andre av Emersons kompetanseområder; Network Power, Motor Technologies, Climate Solutions, Professional Tools, Appliance Solutions, Storage Solutions og Industrial Automation.