De fleste selskaper har datalagre fulle av e-post, dokumenter, tegninger og annet, men det er vanskelig å finne frem.
Svært ofte resulterer det i dobbeltarbeid, og «kruttet» må finnes opp på nytt, om og om igjen. Ifølge IDC taper selskaper i Norden 50 000 kroner per ansatt årlig.
Det er her det lille norske Intellisearch ser sin store mulighet. De vil gjøre søk så enkelt at mengden dobbeltarbeid går drastisk ned.
Selskapsdata
Til forskjell fra skrivebordsvarianten av søk, som de fleste er kjent med, er poenget med Intellisearch sin løsning at kundene skal få tilgang til alle selskapets data med noen tastetrykk.
De har utviklet koblinger til et stort antall datasystemer, både til store eksisterende og til mindre nisjesystemer som brukes av noen få selskaper. Koblingene gjør at all forretningsinformasjon kan indekseres.
– Et viktig skille mellom oss og de andre søkeselskapene er hvordan vi presenterer søket for brukerne. Søkemotoren ser ikke bare på enkelte ord, men på hele dokumenter. Brukere som arbeider med et nytt dokument, kan velge å få informasjon om liknende dokumenter. Da vil søkemotoren gå gjennom alle dataene i selskapet og vise dokumenter som inneholder liknende informasjon sortert etter relevans. Brukerne kan også søke i ekstern informasjon, og vi har 50 000 ulike nyhetskilder vi kan koble til, sier gründer og adm. direktør i Intellisearch, Harald Jellum.
Norge – et søkeland
Norge har blitt et søkeland. Fast er den store motoren, men også Google har etablert egen forskningsvirksomhet i Trondheim. Men de er ikke alene.
Lille Intellisearch vokser lynraskt i dette markedet som mange tror kommer til å bli gigantisk i løpet av noen år. Ifølge analyseselskapet IDC var markedet for forretningssøk i Europa på 1,6 milliarder kroner i fjor og det vil tredoble seg til 2010.
Det er dette markedet to år gamle Intellisearch har kastet seg over. Da ble selskapet fisjonert ut fra Cyberwatcher, som var rettet mot søketeknologi for medier.
Jellum forsto at dette dreide seg om mer enn medier, og siden har de vokst fra bare gründeren til 16 ansatte, med eget kontor i Sverige. Ekspansjonsplanene er på plass, Danmark, Nederland, England og USA skal erobres.
Kjempemarked
– Bare i Norden er det 8000 selskaper med mer enn 500 ansatte, og i dag har rundt en prosent av disse en eller annen form for søketeknologi. Jeg tror alle disse vil implementere slik teknologi i løpet av noen år. Dette er en Killer Application som folk må ha når de blir oppmerksom på alle fordelene. På sikt tror jeg denne trenden vil bli en stor utfordring for de som lever av databaser, sier Jellum.
Internett er ifølge ham den store driveren. Alle bruker søk på nettet ,og svært mange er blitt avhengig av såkalt Desktop Search på sin egen PC.
Med Vista følger Microsoft i fotsporene til Apple og bygger søketeknologien inn som en del av operativsystemet. Det vil virkelig rette oppmerksomheten på nytteverdien. Jellum tror ikke Microsofts interesse for søk vil være noen ulempe. Tvert imot.
Det vil drive interessen og åpne nye muligheter. Intellisearch har allerede laget et eget søkeverktøy til den neste utgaven av Microsoft Office, og de tror at teknologien deres etter hvert vil kunne selges i et stort OEM-marked hvor andre programvareselskaper kan bygge den inn i sine løsninger.