De store bilprodusentene har satset enorme summer, og kommer til å investere enda større beløp i de store teknikkskiftene som er på gang i kjøretøyindustrien. Det handler om utviklingen av selvkjørende kjøretøy og om overgangen til batteridrevne biler.
Elektrifiseringen drives fram av politikere som setter mål for når forbrenningsmotorene skal fases ut. Men hva synes egentlig konsumentene om denne utviklingen?
Den amerikanske markedsanalysebedriften J.D. Power gjennomfører undersøkelsen Mobility Confidence Index Study hvert kvartal.
I den siste utgaven, som ble presentert denne uka, stilte man spørsmål om selvkjørende kjøretøy til 5749 personer og om batterielektriske kjøretøy til 5270 personer i USA. Oppfattelsen av tilliten ble delt in i tre kategorier: 0–40 poeng er lavt, 41–60 er nøytralt og 61–100 poeng er positivt.
Selvkjørende biler: Bekymring for teknologihavarier og hackere
Karakteren for selvkjørende kjøretøy ble i gjennomsnitt 36 poeng, noe som ligger i den lave kategorien.
- 39 prosent av de spurte har lav interesse for autonom teknologi.
- 71 prosent er mest bekymret for tekniske feil og havarier.
- 57 prosent er mest bekymret for at bilen skulle bli hacket.
- 55 prosent bekymrer seg for å skulle forårsake en autonom kollisjon.
Etterlyser handling: – Bare flaks som gjorde at ikke liv gikk tapt
Elbiler: Bekymring for lade-infrastruktur og rekkevidde
Tiltroen til batteridrevne kjøretøy var litt høyere. Snittet havnet på 55 poeng, noe som tilsvarer vurderingen nøytral.
- 40 prosent av de som tidligere ikke har eid en elbil, kan tenke seg å kjøpe en – 60 prosent ikke.
- 64 prosent oppga at de bekymrer seg for tilgjengeligheten av ladestasjoner.
- 59 prosent var bekymret for rekkevidden.
- 77 prosent forventer at elbiler skal kjøre minst 48 mil.
- 71 prosent kan ikke tenke seg å vente lengre ved ladning enn 30 minutter om bilen skal kjøre drøyt 30 mil.
– Produsentene trenger å lære hvor konsumentene befinner seg
– Ved første øyekast er ikke disse skussmålene særlig oppmuntrende. Når bilprodusentene befinner seg på en vei mot å utvikle selvkjørende kjøretøy og mot en stadig høyere grad av elektrifisering, er det viktig å vite om konsumentene befinner seg på den samme veien – og beveger seg i samme retning. Det virker ikke å være tilfelle akkurat nå. Produsentene trenger å lære seg hvor konsumentene befinner seg når det gjelder forståelse og aksept av ny mobilitetsteknikk, og hva som må gjøres, sier Kristin Kolodge som leder J.D. Powers seksjon Driver Interaction & Human Machine Interface, i rapporten.
Denne artikkelen ble først publisert på nyteknik.se.
Mål for Oslo: 15.000 selvkjørende biler skal gjøre det overflødig å ha egen bil