- Hvis bygg- og anleggssektoren skal omstilles og bli utslippsfri, trengs forutsigbare
støteordninger. Nå bidrar Enova til det motsate, sier Tone Lindberg Grøstad,
direktør i Maskingrossisternes Forening (MGF).
Enova har nylig endret støtetilbudet til utslippsfrie anleggsmaskiner og kjøretøy. Fram til nå har entreprenører kunnet søke om å få inntil 50 prosent av merkostnaden til nullutslippsmaskiner i støte. Erfaringsvis har det blit git mellom 38-40 prosent.
Uten noen overgangsordning
Nå gjøres støteordningen om til en konkurranse der de som melder inn behov for lavest støttebeløp, vil kunne få støtte.
Endringen kom 13. april, og var gjeldende fra samme dato, uten noen overgangsordning.
– Støtten fra Enova har vært helt avgjørende for å få til en endring. Men nå ser vi at
mange ikke kan ta sjansen på å kjøpe nullutslippsmaskiner da de ikke vet om eller
hvor mye de vil få i støtte. Særlig gjelder dete de små aktørene i distriktene, sier
Tone Lindberg Grøstad.
Maskinene er 2-3 ganger dyrere
Hun mener det er viktig å redusere utslipp og luftforurensning fra gravemaskiner, hjullastere og dumpere. Beregninger viser at slike motorredskaper står for 8 prosent av CO2-utslippene i Fastlands-Norge - utslipp Norge må kutte for å nå sine klimaforpliktelser. – Krav i offentlige anbud skal bidra til at flere kjøper nullutslippsmaskiner, men bransjen opplever at flere kommuner ikke stiller krav om nullutslipp, da kostnadsøkningene forbundet med nullutslipp vil gå på bekostning av allerede presset kommuneøkonomi.
Elektriske gravemaskiner er f.eks. 2-3 ganger dyrere enn dieseldrevne maskiner.
Rundt regnet er kun 300 av 20.000 gravemaskiner per i dag nullutslipp (gjelder gravemaskiner over 8 tonn).
– Allerede før Enova strammet inn støteordningen så vi et kraftig fall i nysalget av
nullutslipps gravemaskiner. Med en generell økning i kostnadene i bygg- og
anleggssektoren kunne ikke denne endringen kommet på et dårligere tidspunkt, sier
Lindberg Grøstad.
Salget av anleggsmaskiner stuper