Seks skip får støtte til ammoniakkframdrift og ni skip får støtte til hydrogen gjennom Enova-ordningene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy». Til sammen utgjør dette en samlet støtte på over 1,2 milliarder kroner.
– Statlig støtte er avgjørende for å starte omstillingen til grønn skipsfart. Vi håper og tror at dagens tildeling, og fremtidige tildelinger gjennom Enovas programmer, kan få fart på omstillingen og gi fotfeste til nullutslippsløsninger, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i en pressemelding.
De innstilte selskapene er Höegh Autoliners og Amon Gas (ammoniakk) og Maris Fiducia, Møre Sjø, Napier og Halten Bulk (hydrogen).
Totalt 45 prosjekter søkte om støtte gjennom ordningene.
Hinter om mer grønn hjelp til industrien
Kunne få 80 prosent dekket
Støtteordningen med ammoniakk eller hydrogen i fartøy handler om at rederiene kan få opp mot 80 prosent av merkostnadene dekket hvis de legger om fra fossil drift til ammoniakk- eller hydrogendrift.
Støttesummen er begrenset til maksimalt 300 millioner kroner. Ordningen er utformet som en konkurranse der de som søker om lavere andel støtte står sterkere.
– Enova skal bidra til å få på plass et velfungerende første marked for nullutslippstransport til sjøs. Gjennom støtten til disse fartøyene etablerer vi nå en etterspørsel etter drivstoffene. Programmet må derfor sees i sammenheng med kommende støtte også til hydrogenproduksjon og ammoniakkbunkring, og totalt snakker vi nå omstilling i en helt annen skala enn før, sier Enova-sjef Nils Kristian Nakstad i meldingen.
Tidligere i år fikk Höeg Autoliners 146 millioner kroner i Enova-støtte til å installere ammoniakkmotor og -tanker i to av sine havgående bilskip som er under bygging. Da var det gjennom ordningen «Banebrytende maritim teknologi.»
I slutten av april i år ble ordningen «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» lansert. Ordningen sikter seg inn mot produksjon av hydrogen langs kysten, og tar dermed sikte på å løse det såkalte høna-og-egget-problemet, som handler om at motivasjonen for å bygge hydrogenfartøy er lav når det ikke finnes bunkringsmuligheter - og motsatt. Også i denne ordningen skal søkerne kunne få dekker opp mot 80 prosent av kostnadene.
Fra bløggebåt til bilskip
Napier får støtte for til en hydrogendrevet bløggebåt for havbruksnæringen. De vil bruke komprimert hydrogen, brenselceller og batteri i framdriften.
Møre Sjø får støtte til hydrogendrevet kystbulkskip. Maris Feducia skal bruke komprimert hydrogen og en kombinasjon av forbrenningsmotor og brenselcelle på frakteskip på en rute mellom Estland og Danmark.Halten Bulk får støtte til en videreføring av et tidligere prosjekt, With Orca, som er et vindassister hydrogenfartøy.
De tre første rederiene skal samarbeide med selskapet Norwegian Hydrogen om hydrogenforsyning, mens Halten Bulk skal samarbeide med GreenH.
Höeg Autoliners skulle installere ammoniakkframdrift i de to siste av 12 Aurora-klasseskipene da de fikk støtte forrige gang. Med den nye støtten skal to til skip bygges for å gå på ammoniakk.
Amon Gas får støtte til to ammoniakkdrevne MGC-fartøy (Medium gas carrier), fartøy som kan transportere ammoniakk eller LPG.
Bygger flere megaskip