Strekningen som berøres av ombyggingen er rundt 800 meter lang og går mellom Strømsveien og Johan H. Andresens vei. Knapt halvparten av strekningen får fullt gateprofil. Her blir det atskilte baner for gående og syklende på begge sider av kjørebanen. Mellom gangbanene og sykkelbanene blir det et grønt felt med trær. Fotgjengerfeltene som krysser kjørebanen blir opphøyet.
Strekningen med fullt gateprofil går mellom Strømsveien og Rolf Hofmos gate. Her blit total vegbredde 22,5 meter. Mellom Rolf Hofmos gate og Johan H. Andresens vei blir det redusert gateprofil med en bredde som varierer mellom 14,5 og 17,2 meter. Årsaken til det reduserte profilet er bygninger langs vegen som vil bli revet senere. Noen steder står de så nær vegen at det ikke er plass til fullt gateprofil. Andre steder er det nok plass, men byggherren ønsker ikke å legge vegen langt ut til sidene fordi det kan bli aktuelt å grave eller slå ned spunt langs vegen senere.
I en slik situasjon kunne det vært naturlig å vente med å bygge om den delen av Ensjøveien som ikke kan få fullt profil ennå. Men det hadde vært en dårlig løsning. Forholdene for myke trafikanter er ikke særlig gode i dag, og utbyggingen i området blir kanskje ikke fullført før i 2025.
Entreprisen omfatter ikke bare utvidelse av vegen. Den som får kontrakten skal utføre mye arbeid under bakken, blant annet skal det legges nye ledninger for vann, avløp og overvann. Samferdselsetaten i Oslo kommune som er byggherre, tar sikte på anleggstart i januar neste år og fullføring i juni året etter.