Problemene har stått i kø helt fra starten av under byggingen av Norgesporten bru i Ørje.
Først var det problemer med underleverandør for prefabrikasjon av stålseksjonene. Deretter oppstod det problemer med underleverandøren som skulle montere brua, så ble det problemer med sveisingen.
– Toleransekravene til arbeidet var rett og slett feil, sier Jon Helge Helgerud i NLI Vcon AS.
I oktober gikk entreprenøren konkurs. De mener årsaken er arbeidet med nettopp denne brua.
Problem på problem
NLI Vcon har vært engasjert i forbindelse med arbeidet med Norgesporten bru helt fra starten av.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det er Hæhre entreprenør som bygger brua på oppdrag fra Statens Vegvesen.
Siden de selv ikke har noen ekspertise på stål, valgte de å innhente en underentreprenør, NLI, til arbeidet.
Helgerud sier selskaper var rigget for å håndtere denne type arbeid, og at han i utgangspunktet ikke ser noen grunn til at de skulle latt være å takke ja til jobben.
– Problemene startet allerede i Riga der vi skulle hente stålelementene, så fortsatte de da underleverandøren som skulle montere sammen brua ikke klarte å gjennomføre dette. Ingenting av dette var ting man kunne forutsett, sier han.
![Problemene med brua startet allerede da stålelementene skulle produseres i Latvia. <i>Foto: Mari Gisvold</i>](https://images.gfx.no/290x/1999/1999264/SPL16032017_MG-6.jpg)
Krav ga merarbeid
I tillegg til utfordringene med underentreprenøren som måtte gi seg med monteringsjobben og problemene i Riga, var det for strenge toleransekravene til de enkelte elementene, ifølge Helgerud.
– Det har vært en god del utfordringer knyttet til toleransekravene, som vi mener er feil sett i forhold til konstruksjonen, forklarer han.
Toleransekravene er kravene satt fra byggherre, i dette tilfellet Statens Vegvesen, som definerer hva som er god nok faglig utførelse på ferdige overflater ved overlevering.
Helgerud forteller at de strenge kravene førte til betydelig merarbeid.
– Det første selvsagt til at ekstra ressurser måtte settes på. Etterhvert kom vi til et punkt hvor NLI bar hele likviditetsbyrden og prosjektet ikke var mulig å bære lenger. Da måtte styret ta ansvar og begjære opp bud i selskapet på grunn av manglende likviditet, sier han.
- Les også: Brua skal åpne i juli, men her har alt stoppet opp: – Det har vært trøbbel fra første stund
Umulige krav
Helgerud ønsker ikke å kommentere ekstrakostnadene for prosjektet, men står på sitt og mener toleransekravene rett og slett var feil.
– Det er snakk om betydelige kostnadsoverskridelser, og de henger helt klart sammen med at toleransekravene var for strenge, sier han.
Han sier designet på brua gjorde det umulig for selskapet å oppfylle de strenge toleransekravene.
– Her mener vi kravene må sees i sammenheng med konstruksjonen, de er rett og slett ikke forenelige, sier han.
Må ha strenge krav
Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens Vegvesen forteller at toleransekravene i prosjektet er akkurat de samme som i alle andre norske veiprosjekter som omfatter byggingen av stålbruer.
![Det har vært flere perioder med full stopp på byggeplassen i Ørje. <i>Foto: Mari Gisvold</i>](https://images.gfx.no/290x/1999/1999263/SPL16032017_MG-32.jpg)
– Vi har benyttet oss av de samme toleransekravene som står i våre håndbøker, så det er ikke noe uvanlig med kravene, sier hun.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Amundsen forteller at kravene har vært de samme helt fra prosjektet ble igangsatt.
– Det har ikke vært noen endringer, og entreprenøren var klare over toleransekravene da de skrev under og aksepterte jobben, sier hun.
Amundsen sier den eneste muligheten for å omgå de fastsatte toleransekravene er om entreprenører søker om avvik i forkant av arbeidet.
– Men det ble ikke gjort i dette prosjektet, understreker hun.