Entreprenøren sparket ut av Follotunnelen

Engelske VVB Engineering Ltd er sparket som hovedentreprenør for elektroarbeidene i Follotunnelen. 60 prosent av jobben gjensto da fristen for ferdigstillelse gikk ut 15. mai.

Follotunnelen skulle vært ferdig 15. mai. Nå må det lyses ut etter en ny entreprenør.
Follotunnelen skulle vært ferdig 15. mai. Nå må det lyses ut etter en ny entreprenør. Bilde: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mai 2017 - 15:35

 

-Jeg kan bekrefte at vi har hevet kontrakten med VVB Engineering Ltd. Selskapet fikk varsel for 14 dager siden, og kontrakten ble hevet fra vår side forrige fredag. Denne uken har entreprenøren hatt på seg til å rydde bort utstyret de hadde på anlegget, forteller avdelingsdirektør Nils Karbø ved vegavdelingen til Statens vegvesen i Akershus.

-Selskapet har ikke hatt den framdriften som var avtalt i kontrakten, noe vi har hatt en løpende dialog på undervegs i byggeperioden.

-Dette er selvsagt ingen heldig situasjon, og vi beklager selvsagt at vi må gå til det skritt å si opp en entreprenør, forteller Karbø.

Bare om lag 40 prosent av oppdraget var utført da fristen for ferdigstillelse gikk ut 15. mai. Nå må Statens vegvesen starte på en ny anbudsrunde, for å finne en entreprenør til å fullføre rehabiliteringen av Follotunnelen.

-Dette vil selvfølgelig forsinke prosjektet i forhold til opprinnelig plan, men vi mener at det er mulig å få fullført denne jobben innen utgangen av året, forteller Nils Karbø

 

VVB Norge gikk konkurs

Første gang rehabliteringsoppdraget på Follotunnelen ble lyst ut, kom det bare ett tilbud – fra det som den gang gikk under navnet VVB Norge AS. Vegvesenet hadde valgt å lyse både anleggs- og elektroarbeidene ut i et felles anbud, noe som ikke var særlig vellykket. VVBs tilbud lød på 95 millioner kroner, noe byggherren var lite fornøyd med.

Derfor ble oppdraget lyst ut på nytt i november samme år, med da som to separate anbudsrunder. 21. januar 2016 var det anbudsåpning, og denne gangen kom det hele 11 tilbud på elektro- og SRO-jobben (styring, regulering og overvåkning). Og også denne gang lå det engelske selskapet lavest med et tilbud på 50 millioner kroner, men nå under navnet VVB Engineering Ltd .

For i mellomtiden hadde VVB Norge blitt slått konkurs, angivelig fordi selskapet manglet egenkapital. Men til tross for det valgte Statens vegvesen å inngå kontrakt med selskapet under deres engelsk-registrerte selskapsnavn.

Det eneste vi har funnet ut som i dag er registrert i Norge er et NUF-selskap under navnet VVB Nordic AS. Selskapet har gateadresse Henrik Ibsens gate 90, som viser seg å være et kontorhotell i Oslo. Dette selskapet er imidlertid ikke oppført med noen daglig leder, til tross for at det oppgis å ha 20 ansatte.

 

Flere oppdrag i Norge

Våren 2016 ble det inngått kontrakt mellom Statens vegvesen på prosjektet E18 Bommestad – Sky for elektro og SRO med VVB Nordic. Her er omfatter oppdraget installasjonene i to lengre tunneler på strekningen,  en kontrakt pålydende 98,66 millioner kroner.

Sist høst fikk VVB Engineering Ltd SRO- og elektroentreprisen på oppgraderingen av Høyangertunnelen. Tilbudet deres lød på 28,7 millioner, som ga en ledelse på over 16 prosent til nærmeste konkurrent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.