Nye Veier annonserte i mai at de valgte det spanske selskapet og deres rådgiver Afry. Planen var å gjennomføre en fase med konkretisering av prosjektet og signere en kontrakt.
– Både Obrascón Huarte Lain og Nye Veier har i konkretiseringsfasen av prosjektet avdekket forhold som gjør at risikoen med å signere kontrakten er for stor. OHL har derfor bedt om å få trekke sitt tilbud, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, i en pressemelding.
– Selv om begge parter er skuffet over resultatet, er det bedre å avslutte før prosjektering og bygging starter, understreker Børseth.
Balansert deling av risiko mellom totalentreprenør og byggherren Nye Veier er viktig i store prosjekter.
– Å sikre gode og trygge avtaler i alle prosjekter er en viktig del av vårt oppdrag og samfunnsansvar. For fellesskapets ressurser er det viktig at vi har god og solid oversikt over gjennomføringen av alle prosjektene, samt trygghet for at valgt totalentreprenør kan gjennomføre prosjektene i samsvar med avtalte rammer, utdyper Børseth.
Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts E6 mellom Moelv og Øyer er delt i tre kontrakter. Planleggingen og utviklingen av ny E6 gjennom Innlandet fortsetter.
Konkurransen om bygging av E6 mellom Storhove og Øyer kommer til å bli lyst ut på nytt. En ny konkurranse vil først være aktuell i 2022. Strekningen vil da kunne sees i sammenheng med utbyggingen videre fra Øyer til Otta nordover i Gudbrandsdalen.
Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt