Kan vi kvitte oss med hjulet, og erstatte det med en ball? Det er spørsmålet dekkprodusenten Goodyear har stilt seg.
Svaret er Goodyear Eagle 360, og er av det futuristiske slaget. Mildt sagt.
Konseptet ble vist frem på motormessen i Geneve nylig. Goodyear ser for seg fire gummiballer, og at selve bilen flyter på toppen av disse ved hjelp av magnetisk levitasjon, som maglev-tog.
En fordel med dette er at det forenkler bilkonstruksjonen, siden det ikke lenger er nødvendig med hjulakslinger eller støtdempere.
Hvert dekk kan styres individuelt
Det åpner for en hel del interessante tanker, som at hvert «hjul» kan styres individuelt, og at bilen kan bevege seg i alle retninger uten å gå fremover eller bakover.
Det gjør det også mulig å fordele rullebanen over et større område, slik at dekket ikke slites ut så raskt.
Dekkoverflaten kan bestå av svampeaktige materialer som tilpasser seg føret, og blir mykere med dypere spor når det er vått, og stivere når det er tørt.
Siden hvert balldekk kan styres individuelt, skal det også bli enklere å styre unna hindringer i veien. Og ikke minst; det gjør det mulig å parkere bilen i trange luker uten problem.
Neppe et produkt vi får se
Men så er dette altså lite annet enn et konsept, klekket ut av Goodyears FoU-avdeling. I et intervju med BBC sier FoU-leder Keith Price at dette ikke er et forsøk på å spå fremtiden, men heller å se hva fremtiden kan være.
Dermed er ikke Eagle 360 et produkt de utvikler, og ifølge Price har de ingen kontakt med partnere som kan tenkes å utvikle maglev-teknologi til ballene. De hadde i alle fall ikke det. Price sier at det ikke overrasker ham dersom det har vært noen samtaler etter at konseptet ble vist frem.
Dekk som kommuniserer med bilen
Et annet, og antakelig mer realistisk konsept som ble vist frem i Geneve var Intelligrip-konseptet.
Dette er et vanlig dekk på et vanlig hjul, men det er utstyrt med en rekke sensorer. Disse sensorene kommuniserer veiforhold til bilen, og bilen kan i tur kommunisere disse dataene til omverdenen via V2V- eller V2G-kommunikasjon.
Det vil si at møtende biler kan få informasjon om veiforholdene på strekningen du nettopp har lagt bak deg.
Sensorinformasjonen skal også kunne brukes til å for eksempel automatisk redusere hastigheten til en selvkjørende bil, eller redusere kraftoverføringen til hjulene. Dekket har også sensorer som forteller om dekkslitasje.
Goodyear kan ifølge Price tenkes å impementere noen av teknologiene fra konseptene sine i kommende produkter, men ingen av dem er tenkt å produseres i formen de er vist frem.