Skyports «vertikalt» for flygende taxier i Singapore og Ubers nylige partnerskap med NASA er spennende nyheter for alle som venter på de første flyvende kjøretøyene.
Ifølge FN kommer 68 prosent av verdens befolkning til å leve i urbane områder innen 2050. I takt med at flere og flere mennesker flytter inn til byene, kommer vi til å se økende trafikk og kork og et stadig større press på de urbane transport- og mobilitetsløsningene.
Som et svar på, og en konsekvens av, denne utviklingen ser vi selskaper som Uber annonsere partnerskap med NASA i et samarbeid der målet er å utvikle et trafikk-kontrollsystem for byer. Samtidig åpner britiske Skyport verdens første hub for elektriske, flyvende kjøretøyer i Singapore denne uken, i forbindelse med ITS World Congress. Både Skyports «vertikalt» – en vertikal takeoff og landingsplass – og det urbane trafikksystemet, kan være viktige skritt på veien mot å realisere ambisjonen om flygende taxier.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Samtidig er det flere utfordringer som må løses før det er mulig å åpne en luftbasert motorvei for allmenn ferdsel. Det som sannsynligvis kommer til senke utviklingsfarten mest er noe vi alle i dag tar for gitt; infrastruktur.
Et transportsystem er tradisjonelt satt sammen av en rekke komponenter – mennesker, infrastruktur, virksomheter, myndigheter, regler og regulering og et variert utvalg måter å forflytte seg på. Alt dette må tas med i beregningen ved utviklingen av et system for bakkenær transport.
Våre eksisterende systemer er ikke utviklet for å håndtere kompleksiteten knyttet til luftbasert trafikk. Og hvis ikke myndigheter og næringslivet jobber sammen for å møte både behov og etterspørsel, blir resultatet raskt enda en form for rushtrafikk, kø og i verste fall kaos.
![Prasad Satyavolu, Cognizant <i>Foto: Iwona.com/Cognizant</i>](https://images.gfx.no/580x/2487/2487274/Prasad_Satyavolu.jpg)
På toppen av dette kommer behovet for å se på økosystemet knyttet til energi og lading. I dag er hverken kapasitet eller løsninger for den fremvoksende elektrifiserte bilparken på plass. Behovet for en løsning blir ikke mindre når vi tar i bruk luften for å slippe frem elektrifiserte taxier og transportdroner.
Et bredt samarbeid bør bli løsningen på disse utfordringene; myndighetene må jobbe med næringslivet som igjen må organisere seg i en form for konsortium der fokuset må være å gradvis å få på plass sikkerhet og infrastruktur som tar transport til et nytt nivå – bokstavelig talt.
![Påsketrafikken kan være ekstrem. Her fra E6 nord for Minnesund i fjor.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834195/NTB_D7SggQVJGb8.jpg)
Dette er den ultimate køteknikken